טאבו הערת אזהרה – המדריך להיכרות מלאה עם קריאת נסח טאבו, זיהוי הערות אזהרה וכתיבתן

ליצירת קשר עם מרכז המכירות
השאירו פרטים

מתכננים לרכוש דירה בקרוב? חשוב שתכירו את אחד המושגים המשפטיים החשובים ביותר "הערת אזהרה בטאבו". מרשם המקרקעין המכונה טאבו הוא מעין תעודת זהות של הנכס. לפני שאתם בוחרים את הדירה הבאה שלכם, אתם חייבים להכיר מספר נקודות משפטיות, רלוונטיות וחשובות לכל רכישת דירה הקשורות להערת אזהרה בטאבו. ריכזנו עבורכם את מירב הפרטים החשובים ביותר כך שתוכלו להגיע מוכנים למעמד הרכישה וקבל הגנה משפטית מלאה בביצוע העסקה. רגע לפני שנצלול למלוא פרטי החוקה הרלוונטיים אודות הערת אזהרה בטאבו, חשוב לדעת שכיום ישנם לא מעט אנשים המנסים לנצל את תמימותם וחוסר הבנתם של הרוכשים שלהם לטובת מכירת נכסים במרמה. אחת הדוגמאות הטובות והשכיחות ביותר לכך היא ניסיון למכור דירה אחת לשני קונים שונים, שכל אחד מהם משלם מחיר מלא עבור הדירה. היכרות עם נסח טאבו בכלל והערת אזהרה בטאבו בפרט יאפשרו לכם להיות סמוכים ובטוחים שהנכס שאתם עומדים לקנות אינו נמכר ולא ימכר לאף אדם מלבדכם.

הערת אזהרה הכתובה בנסח הטאבו היא הערה בעלת תוקף משפטי לכל דבר ועניין!

אז מהי הערת אזהרה בטאבו, איך גם אתם תוכלו בקלות לראות אותה ומה התוקף המשפטי שלה? על כלל השאלות הללו ועוד רבותהערת אזהרה הכתובה בנסח הטאבו היא הערה בעלת תוקף משפטי נוספות נענה בשורות הבאות של המאמר כך שבסיומו תקבלו את כל הכלים הנדרשים לרכישת דירה בצורה בטוחה, חוקית ומסודרת. ראשית, הערת אזהרה בטאבו היא הערה המעידה על רצונו של בעל הנכס. הערת אזהרה למכירת הנכס לקונה מסויים תמנע מהמוכר את האפשרות למכור את אותה הדירה לאדם אחר או נוסף. חשוב להדגיש ולומר כי להערת האזהרה יש תוקף משפטי ובעל הנכס לא יוכל להסיר אותה ללא הסכמת כותב הערת האזהרה (הקונה) או ללא צו בית משפט. עם חתימת החוזה על רכישת הדירה הקונה רשאי להוסיף הערת אזהרה לנסח הטאבו לטובתו כך שהמוכר לא יוכל לנסות ולמכור את הדירה לאנשים נוספים.

בעזרת בחינה פשוטה של נסח הטאבו תוכלו לוודא שהדירה שאתם מתעניינים בה לא נמכרה או תימכר בעתיד לאחר חתימת החוזה

ומה לגבי קונה המעוניין לרכוש נכס? איך הוא ידע לבדוק האם הנכס נמכר כבר לאדם אחר? הערת האזהרה בנסח טאבו גלויה לכל כך שגם אתם בתור רוכשים פוטנציאליים שמחפשים דירה לרכישה תוכלו לראות את הטאבו המלא של כל נכס. אם עד לפני מספר שנים הייתם נדרשים לחטט רגליים ולעבור שלבי בירוקרטיה שונים לפני שתקבלו את נסח הטאבו של הנכס בו אתם מתעניינים לידכם, הרי לכם שכיום ניתן לקבל נסח טאבו מלא של כל נכס תוך מספר דקות בודדות ברשת. בבדיקה אינטרנטית מהירה תוכלו לראות באופן בהיר ומלא את נסח הטאבו העדכני של כל דירה כך שאם ישנה הערת אזהרה כלשהי בנסח הטאבו, תוכלו לראות זאת בקלות ולדעת שהנכס אינו פנוי חוקית למכירה נוספת. אפשרות זו של בחינת נסח הטאבו מונעת מקרי הונאה רבים ומסייעת לרוכשים לוודא שהדירה שהם מתכננים לרכוש אינה נמכרה בעבר ואף לא תימכר בעתיד לאחר שהם ירשמו הערת אזהרה בטאבו לטובתם.

ומה לגבי דירות שאינן רשומות בטאבו? הכירו את הערות האזהרה ברשומות השונות

חשוב להדגיש ולומר כי לא לכל דירות המגורים בישראל יש נסח טאבו מסודר. דירות שנבנו לפני שנים ארוכות רשומות ברישומים שוניםהיכרות עם נסח טאבו בכלל והערת אזהרה בטאבו בפרט יאפשרו לכם להיות סמוכים ובטוחים שהנכס שאתם עומדים לקנות אינו נמכר ולא ימכר לאף אדם מלבדכם. כמו רשות מקרקעי ישראל או קבלן הבניין בלבד. רישומים אלה פחות נוחים מרישום הטאבו שניתן להפיק בקלות תוך דקות בודדות, אך מבחינה משפטית, תוקפן זהה לתוקפו של נסח הטאבו. כלומר, אם אתם מתכננים לרכוש דירה שאין לה רישום טאבו מסודר, חשוב לבחון היטב את הרישום שכן יש לה במטרה לוודא שלא כתובה שום הערת אזהרה כלשהי. כמו כן, אתם תוכלו לרשום הערת אזהרה לטובתכם עם חתימת חוזה הרכישה במטרה לוודא שהדירה לא תימכר לאנשים נוספים לאחר מכן. אז אם תמיד שמעתם שנסח טאבו הוא תעודת הזהות שחייבת להיות לכל נכס וכל דירה ללא נסח טאבו מסודר צריכה להדליק לכם כמה וכמה נורות אזהרה אדומות ובוהקות במיוחד, חשוב שתדעו שלא כך הדבר. נכון לומר שרישום הטאבו השכיח כיום ברוב אזורי ישראל הוא הפשוט והנוח ביותר, אך ישנן דירות רבות ללא נוסח טאבו הרשומות ברשות מקרקעי ישראל באופן חוקי לחלוטין ושווה ערך מבחינה משפטית לנסח הטאבו המוכר.

הכירו את כל הערות האזהרה השכיחות ביותר בישראל

אז לאחר שהבנו מה זה נסח טאבו, מהי הערת אזהרה, מדוע חשוב לבחון נסח טאבו של כל נכס טרם הרכישה וכיצד הערת אזהרה פשוטה יכולה להבטיח לנו שהנכס אינו נמכר או ימכר לאדם נוסף, חשוב לגעת בכמה מהערות האזהרה השכיחות ביותר בישראל. אנשים רבים לא מכירים את הערות האזהרה השכיחות ביותר בישראל, מה שלא אחת גורם לבהלה מיותרת בעת ראייתן בנסח הטאבו. לכן, בחרנו עבורכם את הערות האזהרה השכיחות ביותר כך שתוכלו לזהות אותן בקלות בנסחי טאבו של שלל נכסים ותדעו בדיוק מהן אומרות. הערות האזהרה השכיחות ביותר שכדאי שתכירו הן:

  • ביצוע רכש – הערת האזהרה השכיחה ביותר בנסח טאבו היא הערת אזהרה לטובתו שת קונה הנכס. מיד עם חתימת החוזה הקונההערת אזהרה נוספת ושכיחה במיוחד היא הערת אזהרה של הבנק לאחר מתן הלוואת משכנתא לרכישת דירה. רשאי לכתוב לטובתו הערת אזהרה המבטיחה לו זכות חוזית בנכס. כפי שהזכרנו מעלה, הערות אזהרה הינן הערות בעלות תוקף משפטי המחייב את בעל הנכס לעמוד במלואן. הערת אזהרה הרושמת את הנכס לטובת הקונה אינה יכולה להימחק ללא צו בית משפט או אישורו של קונה הנכס. הערה זו תופיע על נסח הטאבו שכולנו יכולים לראות ברשת תוך מספר דקות, מה שמונע ממוכרים רבים לנסות ולמכור את דירתם לשני קונים שונים.
  • הערת משכנתא – הערת אזהרה נוספת ושכיחה במיוחד היא הערת אזהרה של הבנק לאחר מתן הלוואת משכנתא לרכישת דירה. כידוע, הסיבה המרכזית בגינה הלוואת המשכנתא אטרקטיבית כל כך ומאפשרת לרבים לקבל אחוזי מימון גבוהים לטווחי זמן ארוכים ובריביות נמוכות היא משכון הנכס לטובת הבנק כבטוחה. הבנק ממשכן לטובתו את הנכס הנרכש בעזרת הלוואתו כך שגם אם הלווה נקלע לקשיים כלכליים כלשהם ולא מצליח לעמוד בכל החזריו החודשיים, הבנק יוכל לשעבד לרשותו את הנכס, למכור אותו ולהשיב לעצמו את כל כספו. הערת אזהרה זו מונעת מבעל הנכס למכור אותו ללא סילוק מלא של כל הלוואת המשכנתא. אז מה עושים משפרי הדיור? מעבירים את הלוואת המשכנתא לנכס חדש כך שהבנק מאשר את הליך מכירת הנכס הישן.
  • עיקול נכסים – הערת אזהרה נוספת היא הערה על עיקול הנכס בגין חובות שלא שולמו. רשויות רבות כמו בית המשפט, הוצאה לפועל, רשות המיסים ועוד יכולות לרשום הערת אזהרה בנסח הטאבו של בעל הדירה. הערת אזהרה זו תמנע מבעל הדירה את היכולת למכור אותה.
  • בניה לא חוקית – בית המשפט ורשויות נוספות יכולות לרשות הערת אזהרה בכל נכס משלל סיבות נוספות מעבר לעיקול בגין סיבותהערת אזהרה בכל נכס משלל סיבות נוספות מעבר לעיקול בגין סיבות כלכליות.

    כלכליות. הדוגמה השכיחה ביותר לכך היא הנייה לא חוקית. אדם שבנה דירה באופן לא חוקי ידרש לפרק אותה בהתאם לחוק ועד אז, הוא אינו רשאי למכור אותה כלל. לשם כך בית המשפט ורשויות נוספות יכולות לרשום הערת אזהרה בנסח הטאבו של הדירה, הערה שמבהירה כי הדירה בנויה באופן שאינו חוקי וצפוייה להיהרס בקרוב.

  • אדם שאינו כשיר לבעלות – ניתן למנות אפוטרופוס חוקי לאדם שאינו כשיר לבעלות על הנכס. מינוי זה מצריך כתיבת הערת אזהרה בנסח הטאבו במטרה לוודא שרוכשי הדירה ידעו שכל התנהלותם צריכה להיעשות מול האפוטרופוס החוקי האחראי על כל זכויות הנכס. הערת אזהרה זו שכיחה בעיר בהעברות דירה ללא תשלום ליורש קטין. היורש הקטין אינו רשאי למכור את הנכס ללא אישורו של האפוטרופוס הממונה על זכויות הדירה ולכן חשוב לרשום זאת בתור הערת אזהרה בנסח בטאבו. ללא הערה זו, רוכשים רבים עלולים להתנהל מול בעל הנכס שאינו כשיר לבעלות ללא ידיעה שכל התנהלותם מולו אינה תקפה מבחינה משפטית.
  • צירוף צד שלישי לכל שינוי בדירה – אם לא די בכל הערות האזהרה שהוצגו מעלה, הערת אזהרה נוספת ושכיחה היא הערה המחייבת את הסכמתו של צד שלישי בכל שינוי משמעותי בדירה. הערה זו רלוונטית עבור הקונה הפוטנציאלי מהסיבה הפשוטה כי ייתכן שללא הסכמתו של הצד השלישי, הוא לא יוכל לרכוש את הנכס. דירות ירושה רבות מגיעות עם הערות אזהרה שונות מעין אלה המחייבות את כל היורשים לבצע כל פעולה הקשורה לדירה על בסיס הסכמה של כולם.
  • בניינים בהליך תמ"א 38 – אחת מהערות האזהרה שהפכו שכיחות במיוחד בשנים האחרונות עם עלייתה של תוכנית תמ"א 38 היא הערת אזהרה לתחילתו של התהליך לאחר הסכמתם של כלל הדיירים. יזמים עומלים רבות לקבלת הסכמי כלל הדיירים לתחילתו של הליך השיקום לבניין, כך שהן רוצים להגן על עבודתם הארוכה גם במצבים של מכירת דירה. הערת אזהרה זו בעצם מחייבת את קונה הדירה בבניין להסכים להמשך תוכנית הבנייה ללא כל הפרעה. ללא הערת אזהרה זו, דייר בבניין שימכור את דירתו לדייר חדש שיתנגד לפרוייקט עלול לפגוע בכל הליך הבנייה ולהשאיר את הבניין כולו בהמתנה ארוכה ובעיכובים משמעותיים.

לאחר היכרות עם לא מעט מידע משפטי אודות הערות האזהרה, חשוב שתכירו גם כמה מהפעולות הטכניות הקשורות להערות האזהרה – כמה הן עולות ואיך בדיוק רושמים אותן?

כלל הערות האזהרה הללו הן השכיחות ביותר בישראל כיום כך שהיכרות עימן תבטיח לכם היכרות נרחבת בכל עולם הערות האזהרהרישום הערת אזהרה עולה כ 125 שקלים וביטול הערת אזהרה עולה כ 74 שקלים. בנסח טאבו. קיימת חשיבות רבה ברשימת הערת אזהרה בכל אחד מהמקים שהובאו מעלה על מנת להבטיח שקיפות מלאה לרוכשים הפוטנציאליים והגנה מיטבית על הרוכש לאחר מעמד החתימה. לאחר שנגענו בלא מעט פרטים חוקיים אודות הערות אזהרה באבו, חשוב לדעת בעוד מספר פרטים טכניים שיסייעו גם לכם לרשום כל הערת אזהרה שתרצו בנכס החדש שרכשתם. אז איך עושים את זה? רוכש הדירה או עורך הדין שלו נדרשים להגיע ללשכה של רישום מקרקעין עם החוזה החתום ועם טופס נוסף בשם "בקשה לרישום הערת אזהרה" חתום. חשוב שהטופס יהיה חתום הן על ידי המוכר והן על ידי הקטנה כך שהערת האזהרה תעבור באופן פשוט ומיידי לנסח הטאבו. ומה באשר לעלויות? רישום הערת אזהרה עולה כ 125 שקלים וביטול הערת אזהרה עולה כ 74 שקלים.

לסיכום, היערות האזהרה יגנו עליכם מפני לא מעט מקרי מרמה!

לסיכום, חשוב להכיר את משמעותן של הערות האזהרה המופיעות על נסח הטאבו ולהבין כי יש להן תוקף משפטי לכל דבר ועניין. לפני שאתם ממהרים לחתום על חוזה לרכישת דירה חדשה, חשוב מאוד לבחון היטב את נסח הטאבו של הדירה במטרה לוודא שאין בה הערת אזהרה שחשוב שתכירו טרם הרכישה. לאחר הליך הרכישה חשוב מאוד שתוסיפו הערת אזהרה לטובתכם במטרה לוודא שבעל הנכס לא ינסה למכור אותו לאדם נוסף. במידה ואין לדירה נסח טאבו, ניתן להוסיף הערות אזהרה במקום בו היא רשומה, ברשות המקרקעין או אצל קבלן הבנייה. היכרות חוקית ופרקטית עם הערות האזהרה תבטיח לכם הגנה מיטבית מפני לא מעט מקרי מרמה.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

ליצירת קשר עם מרכז המכירות
השאירו פרטים

פרויקטים חמים נוספים

מידע שימושי למשקיעים

פרויקטים חמים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!