השקעות נדל"ן ללא הון עצמי – המדריך השלם לרכישת דירה להשקעה ללא הון עצמי !

ליצירת קשר עם מרכז המכירות
השאירו פרטים

מרגישים שחלום הדירה מתרחק מכם? מנסים לצבור חסכונות גדולים לרכישת דירה אך קצב עליית המחירים מהיר יותר מקצב החיסכון? הגעתם למקום הנכון. מדריך השקעות נדל"ן ללא הון עצמי יכיר לכם את כל הדגשים החשובים אודות אפשרויות המימון השונות, הדרך הפשוטה לבחור מיקום אסטרטגי שערך הנכסים בו צפוי לעלות בעשרות אחוזים, בועת שוק מחירי הנדל"ן בישראל, איתור שכונות מנצחות בערים עם פוטנציאל צמיחה גבוה וכמובן כל מסלולי ההשקעה השכיחים והאטרקטיביים ביותר בישראל. אז ראשית, חשוב להכיר את אחת הסיבות המרכזיות בגינן אנשים רבים מנסים לחסוך במשך שנים ארוכות לרכישת דירה ובכל זאת מרגישים שהחלום רק מתרחק. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא האינפלציה. מעבר לעליות מחירי הדיור בישראל (בהם נעסוק מטה בהרחבה), גורם נוסף ומשמעותי לא פחות להתרחקות תמידית של החלום הוא שחיקת ערך הכסף שלכם.

בטוחים שהכסף בבנק שמור היטב? חשוב שתדעו שערכו נשחק בכ 2% מידי שנה!

לא מעט אנשים לא מודעים לעובדה שהאינפלציה התמידית העומדת על כ 2% מידי שנה בישראל פשוט שוחקת את ערך הכסף שלהם.

מדריך השקעות נדל"ן ללא הון עצמי ריכז עבורכם את כל המאפיינים החשובים ביותר של שכונות שערל הנכסים בהן צפוי לעלות בקצב מהיר יותר בהשוואה לאזורים אחרים בכל רחבי העיר
קרדיט תמונה: freepik

משאירים את כל חסכונותיכם לדירה בתוכנית חיסכון בנקאית או גרוע מכך, בחשבון העו"ש? דעו כי כל חסכונותיכם מאבדים כ 2% מערכם מידי שנה. האינפלציה משמעותה עליות מחירים כללית המאפשרות לכסף שלנו לקנות פחות. אם עד לפני עשור הייתם יכולים למלא סל קניות שלם למשפחה ממוצעת ב 50 שקלים בלבד, כיום לא תצליחו למלא עם אותם 50 שקלים אף לא רבע מאותו סל קניות הכולל את אותם מוצרים בדיוק. אז נכון, אם תשאירו את כל חסכונותיכם בבנק, הערך המספרי של הכסף שלכם לא ישתנה, אך כוח הקנייה שלו ירד משמעותית במרוצת השנים. אז מה עושים? איך מגנים על כל החסכונות מפני שחיקת האינפלציה? משקיעים את הכספים במוצרים שונים שמחירם עולה בקצב האינפלציה לפחות (מה שיבטיח שמירה על ערך הכסף) או אף בקצב מהיר יותר מעליית האינפלציה (מה שיאפשר לכם ליהנות מרווחים).

אז הבנו שלא כדאי להשאיר את החסכונות בעו"ש או בתוכניות חיסכון בנקאיות נטולות ריבית, אבל למה דווקא נדל"ן?

אפשרות ההשקעה הטובה ביותר כיום היא השקעות נדל"ן. השקעות נדל"ן כוללות לא מעט יתרונות משמעותיים על פני כל אפיק השקעה אחר. היתרונות הבולטים ביותר של השקעות נדל"ן הם:

  1. רמות סיכון נמוכות – השקעות נדל"ן מתאפיינות ברמות סיכון נמוכות באופן משמעותי מכל שאר אפיק השקעה אחר. מחירי הנכסים נעים באחוזים בודדים מידי שנה כך שכמעט ואין סיכוי שתפסידו אחוזים משמעותיים מסך ההשקעה שלכם.
  2. אפשרויות מימון אטרקטיביות – השקעות נדל"ן מאפשרות לרבים ליהנות מאפשרויות מימון אטרקטיביות וזולות במיוחד למימון של אחוזים רבים משווי העסקה. נתון זה מאפשר לכם למנף את הכסף שלכם ולקנות נכסים בסכומים גבוהים משמעותית מהסכום שיש לכם להשקיע (בהמשך המאמר נגע באפשרויות המימון השונות וביתרונות המינוף).
  3. עליות מחירים במשך למעלה משני עשורים רצופים – מחירי הדיור בישראל עולים באופן קבוע במשך למעלה משני עשורים. כל ניסיונות הממשלות השונות לבלום את עליות המחירים עלו בתוהו ואיפשרו לערך הנכסים לזנק במאות אחוזים בעשורים האחרונים. אך האם ניתן למנות את הנתונים הללו בתור יתרונות? איך נדע שמחירי הדיור בישראל הם לא מחירי בועה שיכולים להתפוצץ בכל רגע? לשם כך חשוב שתכירו את הכוחות המרכזיים השולטים במחירי הדיור ותבחנו את המצב בעצמיכם.

כך תדעו להעריך את מחירי הדיור – הכירו את מאזן הכוחות המשפיע על תנועות המחירים

הכוחות הגדולים המשפיעים על תנועות מחירי הדיור בישראל בפרט ובעולם כולו בכלל הם ביקוש לעומת היצע. כלל אצבע חשוב שאתם

מדריך השקעות נדל"ן ללא הון עצמי ריכז עבורכם את כל המאפיינים החשובים ביותר של שכונות שערל הנכסים בהן צפוי לעלות בקצב מהיר יותר בהשוואה לאזורים אחרים בכל רחבי העיר
קרדיט תמונה: pexels

חייבים להכיר מתוך שינה הוא: ככל שרמת הביקוש גבוהה יותר מרמת ההיצע הקיים בשוק, מחירי הדיור עולים וכן להיפך, ככל שרמת ההיצע הקיים בשוק גבוה יותר מרמת הביקוש הקיים מחירי הדיור יורדים. אז מה המצב בישראל והאם אנחנו באמת בעיצומה של בועה שעתידה להתפוצץ בשנים הקרובות? התשובה נמצאת בבחינה מעמיקה ברמות הביקוש לעומת רמות ההיצע הקיים בשוק. בחינת המשתנים הללו מובילים להבנה ברורה שהמצב בישראל אינו בועתי כלל ויתרה מכך, מחירי הדיור צפויים להמשיך בדרכם צפונה לעוד מספר שנים לפחות. רמות הביקוש בישראל גבוהות במיוחד בהשוואה לכמות ההיצע הקיים בשוק. הביקושים הגבוהים גורמים לעליות מחירים משמעותיות ללא אפשרות בלימה. כל תוכניות המחיר למשתכן, העלאת מס הרכישה למשקיעים והטלת סנקציות נוספות אחרות לא הצליחו להביא לתוצאה הרצויה של בלימת מחירי הדיור בישראל. המילה האחרונה של תנועות המחירים היא של מאזן הכוחות בין הביקוש להיצע הקיים ונכון להיות המילה האחרונה היא המשך עליות.

גידול טבעי, הגירה חיובית, אחוזי גירושים גבוהים וכמובן לא מעט משקיעים – בחינת הביקוש לדיור בישראל

השקעות נדל"ן בישראל נשמעות מבטיחות? חושבים להתחיל להשקיע את כל חסכונותיכם בעולם הנדל"ן ולעצור את שחיקת ערך החיסכונות שיושבים בתוכניות חיסכון בנקאיות ונטולות ריבית? חשוב שתכירו את השיטה של המשקיעים להעריך את מחירי הדיור לעוד שנים ארוכות קדימה כך שרמת בטיחות ההשקעה שלכם תהיה גבוהה במיוחד. הביקושים בישראל מורכבים מהגידול בילודה הטבעית, מהגירה חיובית, מעליית אחוזי הגירושין בישראל (זוג שהסתפק בדירה אחת נדרש לפצל כוחות ולצרוך דירה נוספת), מכניסתם של משקיעים רבים לשוק ועוד. מנגד, ההיצע הקיים מורכב בעיקר מכמות התחלות הבנייה החדשות. בחינה מעמיקה של קצב גידול הביקושים לעומת קצב גידול התחלות הבנייה החדשות תאפשר לכם להעריך מה יהיה מאזן הכוחות בין השניים בעוד מספר שנים קדימה.

במידה וקצב גידול הביקושים מהיר יותר מקצב התחלות הבנייה החדשות, כנראה שההיצע לא יעמוד בקצב הביקוש לעוד שנים ארוכות מה שיוביל לעליות מחירים ארוכות טווח. מנגד, במידה וקצב התחלות הבנייה מהיר יותר מקצב עליית הביקושים, ייתכן שבעוד מספר שנים נראה בלימה של מחירי הדיור ואף התחלה של ירידה. נכון לכתיבת שורות אלה, קצב גידול הביקושים בישראל מהיר יותר מקצב התחלות הבנייה החדשות והגדלת ההיצע, מה שצפוי לגרום לעליות מחירים לעוד שנים ארוכות.

הכירו כמה מהערים האטרקטיביות ביותר להשקעה בישראל

רוצים להתחיל להשקיע בנדל"ן בישראל? חשוב שתכירו כמה מהערים האטרקטיביות ביותר עליהן משקיעים מקצועיים רבים מצביעים בשנים האחרונות. חשוב להדגיש שבחינה כוללת של כוחות הביקוש לעומת ההיצע בכל ישראל תאפשר לכם לראות את התמונה הגדולה של צפי תנועות המחירים. אך בשביל לבחור רת העיר האטרקטיבית ביותר להשקעה, אתם חייבים לבחון את מאזן הכוחות בין הביקוש להיצע ברזולוציות קטנות ונקודתיות יותר. על אף העובדה שרמות הביקוש גבוהות מההיצע הקיים בישראל, ישנן ערים בהן הביקוש לא גבוה במיוחד מה שצפוי להוביל לחוסר תנועתיות במחירים באזור. לעומתן, ישנן ערים בהן הביקוש גבוה מהביקוש הממוצע בכל ישראל והן הערים האטרקטיביות ביותר שמחירי הנכסים בהן צפויים לעלות בעשרות אחוזים בשנים הקרובות. ריכזנו עבורכם כמה מהערים האטרקטיביות ביותר להשקעה בישראל בצירוף הסיבה המרכזית בגינה רמות הביקוש לאזור גבוהות במיוחד.

  • חיפה

העיר חיפה משנה את פניה בשנים האחרונות וצפויה להמשיך בשינויים ובחידושים רבים באזורים נרחבים בכל רחבי העיר. הסיבות השכיחות ביותר בגינו משקיעים רבים נוהרים להשקיע את מיטב כספם בחיפה הן:

  1. שיקום של שכונות צפוניות וצמודות קרקע – שכונת קריית אליעזר שבחיפה צפויה לעבור חידושים רבים בשנים הקרובות. הרשות המקומית מתכננת לשכונה פרוייקטים רבים של התחדשות עירונית ושדרוג המבנים צמודי הקרקע באזור, מה שצפוי להרים את רמות הביקושים ולהעלות את ערך כלל הנכסים באופן משמעותי.
  2. פינוי חוות מכלי הגז ובית הזיקוק – גם בצידה המערבי של חיפה לא חסרים שינויים חיוביים לעתיד הקרוב. אחד הגורמים המרכזיים שפוגע ברמות הביקושים לשכונת קריית חיים מערבית שבחיפה הוא זיהום האוויר. הרשות המקומית מתכננת להעביר את חוות מכלי הגז ואת בית הזיקוק הממוקמים בקרבת מקום, מה שצפוי להוביל לשיפור ניכר ברמות זיהום האוויר באזור. שינוי זה אף הוא יגדיל משמעותית את הביקושים לאזור ויאפשר לרבים לנהור לחיפה וליהנות משלל היתרונות שיש לה להציע.

השינויים הללו הם מעין מתיחת פנים לשכונות ותיקות בעיר חיפה שצפויות ליהנות מעליות ערך משמעותיות עם ביצוע התוכניות השונות בשנים הקרובות. ומה עם המחירים ואחוזי התשואה הממוצעים באזור?

המחירים לדירת שלושה חדרים בשכונות שהצגנו מעלה נעים בין 750,000 שקלים ל 800,000 שקלים. אחוזי התשואה מהשכרת דירה ממוצעת באזור עומדים על כ 3.9% מידי שנה.

  • באר שבע

העיר באר שבע אף היא כוללת הזדמנויות השקעה רבות המאפשרות לרבים ליהנות מאחוזי תשואה גבוהים ומעליית ערך של עשרותשכונות הממוקמות בקרבה למוסדות לימוד להשכלה גבוהה כוללות יתרונות רבים על פני שכונות מרוחקות ונהנות מביקוש גבוהה במיוחד, אחוזי תשואה גבוהים אחוזים. אם גם אתם רוצים להתחיל להשקיע בעולם הנדל"ן, באר שבע היא אחת האפשרויות הטובות ביותר עבורכם. מדוע באר שבע כל כך אטרקטיבית לדעתם של משקיעי נדל"ן רבים? משלוש סיבות מרכזיות.

  1. שכונות ישנות לפני פיתוח מסיבי – בעיר באר שבע, העיר המרכזית של אזור דרום הארץ, ישנן שכונות ישנות רבות שעומדות לפני פיתוח מסיבי. הרשות המקומית באזור מראה נכונות לביצוע שינויים ושיפורים רבים לשכונות הישנות, מה שכמובן צפוי לגרום למחירי הדיור באזור לזנק.
  2. שיפור דרכי ההגעה לעיר – בשנים האחרונות כל ישראל עומלת רבות על קישור אזורי הצפון, הדרום והמרכז בעזרת תחבורה ציבורית נוחה ומהירה. כל שיפור באפשרות ההתניידות בין באר שבע למרכז הארץ יוביל לעליית ביקוש משמעותית לעיר ולעליית מחירים של אחוזים רבים.
  3. מרכז לימודים להשכלה גבוהה –  אוניברסיטת בן גוריון ממוקמת בסמוך לשכונה ד' בבאר שבע, מה שמעלה משמעותית את הביקוש לשכונה. שכונות הממוקמות בקרבה למוסדות לימוד להשכלה גבוהה כוללות יתרונות רבים על פני שכונות מרוחקות ונהנות מביקוש גבוהה במיוחד, אחוזי תשואה גבוהים ועליות ערך הנכסים בקצב מהיר יותר בהשוואה לשאר השוק המקומי.

כלל היתרונות הללו שהעיר באר שבע מציעה למשקיעיה גורמים לרבים לנהור לשכונות הסמוכות לאוניברסיטה המקומית. נשמע לכם מעניין? חשוב שתכירו את מחירי הדיור באזור ואת אחוזי התשואה הממוצעים. המחירים לדירת שלושה חדרים באזור שכונה ד' בבאר שבע נעים בין 700,000 שקלים ל 770,000 שקלים ומניבים כ 3.6% תשואה מידי שנה.

  • בת ים

לאחר שנגענו בשתי ערים באזורי צפון ודרום הארץ, חשוב שתכירו גם את הזדמנויות ההשקעה הקיימות באזורי המרכז. בבת ים יש לא מעט שכונות ישנות המציעות נכסים במחירים נמוכים משמעותית בהשוואה לממוצע מחירי הדיור במרכז הארץ. מיקומה של העיר אסטרטגי ומשקף פוטנציאל צמיחה גבוה במיוחד. הקרבה לתל אביב, חוף הים המפואר ושיפור התדמית שדבקה בעיר במשך שנים ארוכות מובילים משקיעים רבים להגדיר את בת ים כאחת הערים האטרקטיביות ביותר בישראל. הסיבות המרכזיות לכך הן:

  1. שיפור התדמית שדבקה בעיר במשך שנים ארוכות – העיר בת ים סבלה מתדמית רעה במשך לא מעט שנים, מה שפגע בגידול הביקושים ומנע עליות מחירים משמעותיות כמו ששכנותיה של העיר חוו בעשורים האחרונים. התדמית מתחילה אט אט להשתנות מה שיעזור לעיר להדביק את הפער ולזנק בעשרות אחוזי עליה השנים הקרובות.
  2. מסלול הקו האדום של הרכבת הקלה – מסלול הקו האדום של הרכבת הקלה צפוי לחבר בין בת ים לתל אביב תוך מספר דקות בודדות. חיבור זה צפוי לגרום לפיזור העומס מתל אביב ולעליית ביקוש משמעותית לעיר.

מחירי הדיור בעיר עדיין נמוכים בהשוואה לכל שכנותיה ובשכונת שיכון ותיקים המתפתחת (והסמוכה לפסי הרכבת), תוכלו למצוא דירותלמי מתאים להיעזר בשירותי נדל"ן על מנת להשקיע בנדלן ללא הון עצמי שלושה חדרים במחירים הנעים בין 1,400,000 שקלים ל 1,450,000 שקלים. דירות אלה יניבו תשואה שנתית של כ 3.5% מידי שנה.

  • תל אביב

עיר נוספת במרכז הארץ הכוללת מספר שכונות אטרקטיביות להשקעה היא כמובן העיר תל אביב. העיר תל אביב נהנת מרמות ביקושים גבוהות במיוחד בשל אזורי התעסוקה הרבים ושלל האפשרויות שהיא מציעה לתושביה, ולכן מחירי הנכסים בה טיפסו במאות אחוזים בשנים האחרונות. אך בכל זאת ישנן שכונות שעדיין מאפשרות למשקיעים להתחדש בנכסים זולים וליהנות מעליית ערך מהירה בשנים הקרובות. הסיבות לאטרקטיביות שכונות בתל אביב הן:

  1. שכונות מוזנחות בדרום תל אביב – בדרום העיר תל אביב ישנן לא מעט שכונות שהוזנחו לאורך שנים ארוכות. שכונות אלה מספקות הזדמנות השקעה ומאפשרות לרבים ליהנות ממחירים שלא נראו למעלה מעשר שנים בחלקה הצפוני של העיר. לאחרונה, תוכננו פיתוחים רבים לשכונות בדרום העיר שצפויים להוביל לאיזון בין מחירי הדרום למחירי הצפון.
  2. הדבקת מחירים – משקיעים רבים מבינים כי כאשר ישנו פער מחירים גדול באזורים הסמוכים זה לזה, בסבירות גבוהה האזור הזול ידביק את הפער תוך זמן קצר. בשכונות רבות כמו נווה עופר שבתל אביב נדמה שזה מה שהולך לקרות בשנים הקרובות.

 

מחירי הדיור בשכונות מוזנחות באזור דרום תל אביב נע במחירים של בין 1,500,000 שקלים ל 1,780,000 שקלים. באזורים רבים בצפון העיר מחירי הדיור כפולים ומכופלים מכך. אחוזי התשואה על דירת שלושה חדרים במחירים הללו צפויה להניב כ 3.3% תשואה מידי שנה.

לסיכום הערים האטרקטיביות להשקעה בישראל:

 

עיר מחיר תשואה שנתית
חיפה 750,000 – 800,000 כ 3.9% תשואה מידי שנה
באר שבע 700,000 – 770,000 כ 3.6% תשואה מידי שנה
בת ים 1,400,000 – 1,450,000 כ 3.5% תשואה מידי שנה
תל אביב 1,500,000 – 1,780,000 כ 3.3% תשואה מידי שנה

 

איך תדעו לזהות את השכונות המנצחות בערים האטרקטיביות? כמה טיפים שחשוב שתכירו!

רוצים לבחור נכון את השכונה המנצחת בכל הערים האטרקטיביות ביותר להשקעה בישראל? ישנם מספר דגשים חשובים שאתם חייבים להכיר. מדריך השקעות נדל"ן ללא הון עצמי ריכז עבורכם את כל המאפיינים החשובים ביותר של שכונות שערל הנכסים בהן צפוי לעלות בקצב מהיר יותר בהשוואה לאזורים אחרים בכל רחבי העיר. המאפיינים החשובים ביותר אליהם אתם חייבים להתייחס לפני שאתם בוחרים שכונה מנצחת הם:

  • קרבה לצירי תחבורה ראשיים – שכונות הממוקמות בקרבה לנתיבי תחבורה ראשיים או תחבורה ציבורית נוחה ומהירה לאזוריםהנקודות הללו יסייעו לכם לאתר את השכונות הטובות ביותר להשקעה בערים המבוקשות ביותר בישראל להשקעה ללא הון עצמי רבים בכל רחבי הארץ נחשבות למבוקשות הרבה יותר. רבים מוכנים לשלם יותר עבור נוחות ההתניידות משכונות הסמוכות לצירים תחבורתיים ראשיים.
  • קרבה למרכזי תעסוקה – שכונות הממוקמות בקרבה למרכזי תעסוקה מבטיחות לכל הגרים בהן מקומות תעסוקה בקרבת מקום. ישנם לא מעט אזורים בישראל ללא מרכזי תעסוקה כלל כך שכל המתגוררים באזור נדרשים להיות על הכבישים שעות ארוכות מידי יום.
  • קרבה למרכזי קניות – מרכזי קניות אף הם הופכים את השכונות הסמוכות לאטרקטיביות יותר. אנשים רבים מוכנים לשלם יותר עבור דירה הממוקמת בסמוך לקניון גדול, לסופרים ולכלל החנויות הנצרכות ליומיום.
  • קרבה למוסדות לימוד אקדמיים – שכונות הממוקמות בסמוך למוסדות לימוד אקדמיים נחשבות למבוקשות במיוחד. משקיעים רבים בוחרים אך ורק שכונות במרחק הליכה ממוסדות לימוד אקדמיים וזאת בגין מספר יתרונות שחשוב שתכירו. ראשית, הסטודנטים הרבים שמגיעים ללמוד באזור מגיעים מכל רחבי הארץ ומגדילים באופן משמעותי את הביקושים לדיור בקרבת מוסד הלימודים. שנית, סטודנטים נחשבים לשוכרים טובים שיודעים לשמור על הדירה ומקפידים לשלם בזמן. שלישית, סטודנטים רבים לא יכולים להרשות לעצמם לשכור דירה לבד ולכן הם שוכרים עם שותפים. דירת שותפים מניבה אחוזי תשואה גבוהים משמעותית בהשוואה לדירת מגורים המושכרת למשפחה.

הגענו לדובדבן שבקצפת – אפשרויות המימון האטרקטיביות ביותר שיאפשרו גם לכם לרכוש דירה להשקעה ללא הון עצמי כלל!

כלל הנקודות הללו יסייעו לכם לאתר את השכונות הטובות ביותר להשקעה בערים המבוקשות ביותר בישראל. כעת, רגע לפני שאתם מתחילים להשקיע את מיטב חסכונותיכם בעולם הנדל"ן, חשוב שתכירו את אחד הדברים החשובים ביותר שמסייע למשקיעים רבים לרכוש דירות רבות להשקעה – אפשרויות המימון. כיום יש לא מעט אפשרויות מימון אטרקטיביות עם ריביות נוחות להשקעות נדל"ן בכל רחבי ישראל. אנשים רבים בטוחים שבשביל להתחיל להשקיע בעולם הנדל"ן, הם נדרשים להביא מהבית הון עצמי גבוה של כמה מאות אלפי שקלים לפחות. האמת היא שלא כל הדבר, אפשרויות מימון שונות יאפשרו לכם להתחיל להשקיע בעולם הנדל"ן עם הון עצמי נמוך או אף ללא הון עצמי כלל. איך עושים את זה? ריכזנו עבורכם את כל אפשרויות המימון האטרקטיביות ביותר.

  • משכנתא

אפשרות המימון הגדולה והאטרקטיבית ביותר בישראל היא כמובן הלוואת המשכנתא. הלוואת המשכנתא מאפשרת לאנשים רבים ליהנותהאם אפשרי לקחת משכנתא ולרכוש נכס ללא השתתפות הון עצמי מסכומי כסף גדולים, מפריסה לשנים ארוכות של תשלומים (עד 30 שנה) ומריביות נמוכות במיוחד. הלוואת המשכנתא היא הדרך המרכזית בעזרתה משקיעים רבים רוכשים עוד ועוד נכסים להשקעה בריביות זולות שהופכות את כל ההשקעה לכדאית. איך הבנקים מעמידים לרשות הציבור הלוואת גדולות כל כך, לתקופות זמן ארוכות במיוחד ובריביות נמוכות? השם של ההלוואה הוא התשובה לשאלה. הבנקים ממשכנים את הנכס שנרכש בעזרת ההלוואה שלהם כך שהם בעצם שותפים חלקיים בשווי הנכס. במילים אחרות, הנכס שנרכש משמש כבטוחה לבנק שהוא יוכל לקבל את מלוא כספו חזרה בכל עת שיחפוץ במידה והלווה יקלע לקשיים כלכליים ולא יצליח לעמוד בכל החזריו החודשיים.

  • אחוזי המימון ומסלולי ההלוואה

הבנק תמיד יכול למשכן את הנכס, למכור אותו ולהשיב לעצמו את כל כספי ההלוואה כך שעל אף תנאי ההלוואה, רמת הסיכון של הבנק נמוכה במיוחד. הבנקים מעמידים לרשות הציבור הלוואת משכנתא על סך 75% משווי נכס ראשון ועד 50% משווי נכס שני והלאה. אחוזי מימון גבוהים אלה מאפשרים לכם להביא מהבית רק רבע מעלות הנכס בתור הון עצמי בשביל שתצליחו להשלים את הרכישה. אין לכם 25% משווי הנכס שאתם רוצים לרכוש להשקעה? אל חשש, אפשרות המימון הבאה שנגע בה תאפשר לכם להשלים את ההון העצמי. חשוב להדגיש ולומר שהלוואת המשכנתא כוללת מסלולים רבים כך שאם אתם לא מתעסקים בתחום, מוטב שתסתייעו ביועץ משכנתאות פרטי מטעמכם שיסייע לכם להרכיב תמהיל משכנתא מיטבי הכולל את כל המסלולים האטרקטיביים ביותר. יועצי המשכנתאות שהבנקים מעמידים לרשות הציבור יוכלו לסייע לכם להבין פחות או יותר מה אתם מקבלים ועל מה אתם חותמים אך לא הרבה מעבר, ולכן אל לכם לוותר על יועץ משכנתאות פרטי ומקצועי.

  • הלוואה חוץ בנקאית

כיום ישנם גופים רבים המעמידים לרשות הציבור הלוואה חוץ בנקאית לכל צורך. תנאי הלוואה זו פחות טובים מתנאי הלוואת המשכנתא, אך משקיעים רבים בוחרים להיעזר בה בשביל להשלים את ההון העצמי הנדרש לקבלת הלוואת המשכנתא. מאפייני ההלוואה הם: הלוואות לטווחי זמן בינוניים, בסכומי כסך יחסית קטנים ובריביות גבוהות. מתכננים לרכוש נכס בשווי 800,000 אלף שקלים? תידרשו להביא מהבית כ 200,000 שקלים הון עצמי. אם אין לכם את ההון העצמי הנדרש, הלוואה חוץ בנקאית תאפשר לכם לקבל הלוואה לכל מטרה כך שתוכלו להציג אותה בתור הון עצמי במטרה לקבל הלוואת משכנתא על שארית הסכום.

  • משכון נכס קיים

אפשרות מימון נוספת ואטרקטיבית במיוחד שרבים כלל לא מכירים היא משכון נכס קיים. יש ברשותכם נכס? אתם יכולים לחלץ מקירותיו לא מעט כסף. בנקים בישראל מאפשרים לרבים למשכן נכסים לטובת קבלת הלוואה בתנאי משכנתא. אם יש ברשותכם נכס בשווי 1,000,000 שקלים, תוכלו לקבל עד 50% מערכו שהם 500,000 שקלים הלוואה בתנאי משכנתא. משקיעים רבים בוחרים למשכן נכסים קיימים ועם כספי ההלוואה הם רוכשים נכסים נוספים. לא רוצים לחזור ולשלם משכנתא לעוד שנים נוספות? חשוב לחדד כי הנכס הבא שתרכשו בעזרת משכון הנכס שלכם יניב לכם הכנסה חודשית מהשכרתו. במידה ותדעו לבחור נכון את השכונות המנצחות בערים האטרקטיביות ביותר על בסיס המידע שהובא מעלה, ניתן להניח שההכנסה מהשכרת הנכס החדש תכזה לגמרי את ההחזר החודשי מההלוואה החדשה. במילים אחרות, כל שאתם נדרשים לעשות זה למשכן נכסים קיימים ולרכוש נכסים להשקעה. הכסף שיכנס מהשכרת הנכסים יכסה את ההלוואה כך שלא תידרשו להוציא שקל נוסף מכיסכם תמורת נכסים נוספים שבעוד מספר שנים יהפכו לשלכם ויניבו לכם הכנסה קבועה מידי חודש.

  • משקיע משלם

אפשרות נוספת בעזרתה משקיעים רבים מצליחים לרכוש נכסים ללא הון עצמי כלל היא הכנסת משקיע משלם לעסקה. איתרתם עסקה משתלמת אך אין לכם את הכסף בשביל לממן אותה? צרפו משקיע משלם. לא מעט משקיעים כיום מוכנים להתחלק ברווחים עם משקיע יזם שמאתר עסקאות נדל"ן רווחיות. אפשרות מימון זו תאפשר לכם להתחדש בנכסים רבים להשקעה גם ללא הון עצמי כלל.

לסיכום כלל אפשרויות המימון האטרקטיביות ביותר שיאפשרו גם לכם להתחדש עם נכסים להשקעה ללא הון עצמי כלל:

נדל"ן ללא הון עצמינדל"ן ללא הון עצמי

מי מאיתנו אינו רוצה לפחות נכס אחד משלו, ברוב מדינות אירופה או בארה"ב. לקרוב לשני שלישים מהאוכלוסייה אין נכס בבעלותם, או לפחות הם אינם מתגוררים בו. בישראל התמונה הפוכה לחלוטין, השאיפה, שכל זוג לפחות יהיה בבעלותו נכס. שני נכסים, זו כבר הצלחה כלכלית וחברתית מרשימה. לרובינו אין את כל ההון הנזיל לרכוש נכס, במקרה הטוב, נגייס חלק מההון ואת היתרה, נתפנה ללוות בדרך כלל באמצעות משכנתא. אבל מה אם אין ברשותנו הון עצמי כלל? 

אז יש לנו חדשות בשבילכם. כאשר רוצים להשקיע בנדל"ן, אפשר לקנות נכס גם אם אין לכם מזומנים כלל. הלוואות בנקאיות הן השיטה המוכרת ביותר לכיסוי עלות רכישת נכס, עם זאת, הבנקים עשויים לעורר קשיים לא מעטים, מכיוון שהם דורשים שכבר יהיה לך סכום כסף מסוים זמין, שקרוב לוודאי לא נמצא ברשותך. אז איך אפשר לקנות נכס בלי כסף בכיסים? 

הפתרון הוא לדעת כיצד להשתמש בטכניקות מימון יצירתיות, כמה מהאופציות לפניכם: 

היכולת להבין, לזהות ולנצל את הכסף של אנשים אחרים, הוא סימן ההיכר של משקיעי נדל"ן מצליחים. מדוע? מכיוון שהם שלטו באומנות, כיצד להשקיע בנדל"ן ללא בכסף של אחרים. זוהי דרך אטרקטיבית עבור משקיעים חדשים, להכניס רגל בדלת הנדל"ן, מבלי שיש להם את המשאבים הכספיים והאשראי לעשות זאת. משקיעים ותיקים גילו, ששימוש בכסף של אנשים אחרים קרי , לקיחת משכנתאות , מפנה את המזומנים שלהם להשקעות נוספות, ובסופו של דבר להרוויח יותר. לכן על תהססו להשתמש בכל האופציות שלהלן, כמובן בהתאם ליכולת האישית שלכם.

ישנן מספר סיבות שבגללן כדאי לפנות למלווה פרטי. לדוגמה, ייתכן שאין לך מספיק מזומן בחשבון הבנק שלך, או שיש לך היסטוריית אשראי לא מוצלחת במיוחד. בדרך כלל תתפלאו , הקריטריונים של המלווים הפרטיים אינם נוקשים כמו אלה של בנקים מסורתיים וכדאי לבדוק אופציה זו. 

  • מלווים פרטיים לחברות: בנקים אינם מחבבים היסטוריית אשראי גרוע. במידה וזה המצב שלך, ייתכן שתוכל לייצר דרך העוקפת את הבנק המסורתי, ולהשתמש בכסף של אנשים אחרים. מלווים פרטיים מוכרים, יכולים להגלות כיעילים ומועילים הרבה יותר מבנקים קונבנציונליים. 
  • מלווים פרטיים אישיים: מלבד מלווים ארגוניים פרטיים, ייתכן שתהיה לך אפשרות לקבל הלוואה ממלווה אישי. זה יכול להיות חבר טוב שלך, קרוב משפחה או עמית ותיק. בקיצור, כל מי שאתה מכיר, שאולי יש לו את הכסף, כדי להשלים את הרכישה שלך. אולי אפילו תציע להם ריבית אטרקטיבית בתמורה להלוואה. 
  • שימוש מושכל בכרטיס האשראי שלך: שימוש בכרטיסי אשראי עשוי להיות עוד דרך טובה לרכוש נכס ללא מזומן. חשוב מאוד לקבל ציון אשראי טוב כשאתה פונה לעסקת הלוואה לצורך נדל"ן. לעיתים קרובות,  הלוואה עם ציון אשראי טוב מאד בכרטיס האשראי שלך,  מזכה אותך בבונוסים. עם זאת, מומלץ מאד, לנהל משא ומתן בקפידה על שיעור הריבית על ההלוואה שלך כדי להבטיח שתוכל לשלם אותה במהירות.
  • השתמש ב"כסף אהבה" – "כסף אהבה" מתייחס להון ראשוני ממשפחה וחברים שיכול לעזור לך לרכוש את הנכס שלך. מעורבות קרובי משפחה, היא סוג של מימון המונים או מימון השתתפותי. גיוס זה מאפשר לך, להגדיל את ההון שלך בעזרת קרובי משפחה או חברים, אבל רגע, שלא יהיה לך לא נעים…זה לא בחינם, בתמורה  יהיה להם חלק בהשקעה שלך. יש לחשב את חלקם בנכס לפי גובה השקעתם. במילים אחרות, הם הופכים לבעלי מניות בהשקעת הנכס שלך. ברגע שההשקעה תהפוך לרווחית, הם גם ירוויחו. לשיטה זו יש יתרונות רבים עבור הלוקחים בו חלק. היתרון העיקרי של "כסף אהבה" הוא בכך, שהוא יוצר מערכת יחסים הדוקה ומיוחדת בין היזם למשקיעים. מאפשר גמישות ואף ייתכנות לשתף פעולה בעתיד. הרבה משקיעים ימצאו בנתיב זה הרבה פחות לחץ מאשר בערוצים האחרים, ברוב המקרים האמון האנשים הנו רב יותר מאשר בעסקאות אחרות.
  • קרנות ריט (REIT, Real Estate Investment Trust)קרנות ריט הינן קרנות ציבוריות המשקיעות במקרקעין , למעשה בנכסי נדל"ן מניב.  אותם היא רוכשת , מנהלת מתחזקת וגם מוכרת, הן נסחרות בבורסה לנירות ערך בת"א ומאפשרות לציבור לרכוש מהן יחידות השתתפות. הקרונות מאפשרות לך להיות שותף בהתאם לגודל השקעתך בנדל"ן. שימו לב, הכוונה לא לבעלות על הנדל"ן, אלא רק כשותף בתעודות. הקרנות הינן נזילות להשקעה וניתן לרכוש אותן, או לחילופין למוכרן במהלך ובכל יום מסחר. מלבד לעליית ערך כמו בכל השקעה קונבנציונלית בקרנות. קרנות ריט מחלקות דיבידנדים למשקיעים. זאת מאחר שהן זוכות להטבות מיסוי בתמורה לכך, שיחלקו כדיבידנד לפחות 90% מהכנסתן הקיימת. לעומת ארה"ב, שם שוק קרנות הריט פועל מזה כ- 60 שנה, הקרנות מגלגלות כטריליון דולר בשנה, ומעניקות תשואה שנתית של בין 5%-10%. בישראל פועלות מספר מצומצם של קרנות מסוג זה, וגם הן החלו לפעול לפני זמן קצר יחסית , נתוני הבורסה בת"א בשנים האחרונות מצביעים שקרנות אילו הניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5%-8.5% . קרוב לפי שניים מהתשואה הממוצעת לנדל"ן בישראל. תמורת הלוואה לכל מטרה, אתה יכול להשקיע בקרנות אילו ולהנות מריבית שנתית יחסית גבוה + דיווידנדים.

  • 100% מימון – התנאי הבסיסי למימון זה, שאין ברשותך דירה, ואתה רוכש את הנכס הראשון שלך.  ראשית אתר נכס , עדיף  מתחת למחיר השוק, עם פוטנציאל השבחה, ובאזורים שניתן לרכוש בהם נכסים בכחצי מיליון  שקל . ישנם בישראל עוד לא מעט נכסים כאילו, בעיקר בדרומה ובצפונה של ישראל. השלב הבא , גיוס הון עצמי של  25% מהעסקה, זאת אפשר לגייס באמצעות הלוואה לכל מטרה מאחד הבנקים. את יתרת הסכום, 375 אלף ש"ח ניתן לגייס  באמצעות משכנתא של 375 אלף ₪. יש גם בונוסים לצד זה, הראשון , פטור ממס רכישה, השני , אפשרות למכור את הדירה בתום 18 חודשים ממועד רכישתה, השלישי ,  פטור מתשלום מס שבח. בהחלט בונוסים נאים. אבל שימו לב לדבר הבא, בהנחה שתמכור את הדירה כעבור לפחות שנה וחצי במחיר הגבוה ממחיר הרכישה.  רווח של 100 אלף ₪  , הוא בהחלט ריאלי, שעה שבשנת 2021 זינקו מחירי הנדל"ן בכ- 10%. במקרה כזה,  תוכל לסלק את המשכנתא, את ההלוואה, ולהפיק רווח גבוה כל הדרך לעסקה הבאה.
  • הלוואה כנגד קרן השתלמות / קופות חסכון / ביטוח חיים – בהנחה שיש לך את אחד משלושת הנ"ל, אתה בהחלט יכול לקחת הלוואה כנגד אחד החסכונות שלך.  במקרים אחדים ותלוי במו"מ מול הבנק, אפשרי לקחת הלוואה ביותר מאפשרות אחת. למעשה אתה "ממשכן" את תוכניות החיסכון לטובת הבנק. אבל מאידך, יצא עם הון נוסף לטובת הנכס.
  • משכנתא ע"ח דירת ההורים – בהנחה שלהורים ישנו נכס השייך כולו להם, והוא אינו ממושכן וללא חובות. ניתן לקבל מהבנק משכנתא על דירת ההורים, בשיעור של עד 50% מערך הדירה. זאת בהנחה שהבנק יאשר זאת, בכפוף לבחינת הכנסות ההורים ויכולת החזרת המשכנתא שלהם. סכום זה יכול לשמש לך כהון העצמי לקבלת משכנתא לעצמך. כך למעשה ניתן לרכוש נכס במחיר של מיליון שקל, כאמור ללא הון עצמי, כיצד?  300 אלף ₪, ע"ח משכון הנכס של ההורים. ועוד 700 אלף ₪ מהמשכנתא שתקבל בעצמך.
  • משכנתא כנגד נכס שנמצא בארץ (עד 50% מערך הנכס) – במידה וברשותך כבר נכס, אתה יכול למשכן אותו לבנק , בד"כ הבנק מעניק לך משכנתא של כ – 50% מערך הנכס שבבעלותך. ע"י כך אתה יכול לממן חלק נכבד מהנכס אותו אתה מעוניין לרכוש.
  • שותפות – שותפות היא דרך יצירתית נוספת לגייס כספים לקניית נכס ללא מזומנים. זו דרך טובה לגשר על הפער הכספי. שילוב היצירתיות  שלך עם אלו של אחרים יכול לקרב אותך למטרה בצורה משמעותית. דע להגיע לאנשים הנכונים, כאילו שיש לכם אינטרס משותף מובהק. שמירה על קשרים עסקיים טובים, תעזור לך להרחיב את המעגל המקצועי שלך. על מנת להשיג זאת, החלו להופיע בכנסים ובאירועי נטוורקינג. על תהססו להראות את  עצמכם "במקומות הנכונים", אט אט תצברו לעצמכם מעגל מכרים וזה מוביל אותנו לסעיף הבא.
  • בחר את בעלי הברית הנכונים: כדי ליצור שותפות אפקטיבית, עליך להקיף את עצמך באנשים נבונים יצירתיים ושאפתנים לפחות כמוך. הם יכולים להיות מתווכי נדל"ן, רואי חשבון או קבלני שיפוצים. ברגע שאתה מקיף את עצמך באנשים מסוג זה, אתה פותח לעצמך ערוץ ישיר לעסקאות נדל"ן עתידיות שלך. תנסה להקיף עצמך באנשי מקצוע אשר יעשירו אותך מבחינה מקצועית. היכולת להבין, לזהות ולנצל את הכסף של אנשים אחרים הם למעשה הקלף המנצח של משקיעי נדל"ן מצליחים. מדוע? כיוון שהם תמרנו בתבונה כיצד להשקיע בנדל"ן ללא כסף משלהם. זוהי דרך אולטימטיבית  עבור משקיעים חדשים, להיכנס לעולם הנדל"ן מבלי שיש להם את המשאבים הכספיים ומספיק אשראי לעשות זאת.

במידה ויש ברשותך נכס להשכרה או גם אם אין לך, יש לך יכולת מימון נוספת – זהו השווי הנקי שלך, השווי הזה נקרא גם הון. זהו למעשה ההבדל בין שווי השוק של הבית שלך לבין יתרת המשכנתא שלך. הון עצמי יכול גם לאפשר לך לקנות נכס בלי כסף ביד. הון עצמי הוא צורת מימון יצירתית המאפשרת לבעל נכס, לממן את הרכישה בריבית נמוכה יותר. בניגוד לסוגי הלוואות אחרים, אחוזי הריבית מההון מופחתים. כאשר אתה משלם את המשכנתא שלך, אתה בונה הון עצמי שניתן להשתמש בו למשכנתא שנייה. הון עצמי זה מאפשר לך לקבל הלוואה בנקאית חדשה על מנת לממן רכישת נכס אחר כדי להרוויח.

ישנן מספר אופציות לבחון ההון העצמי שלך:

הלוואה להון עצמי-  זוהי הלוואה כנגד שווי הבית שלך. תוכל ללוות סכום כסף לפי שווי הבית או הנכס להשכרה. המלווה יאפשר לכם בדרך כלל ללוות עד 80% משווי הנכס הממושכן.

מחזור משכנתא-  כדי לקבל מקדמה, אפשר גם למחזר את המשכנתא. מימון מחדש של המשכנתא שלך, פירושו, לנהל משא ומתן מחודש על חוזה המשכנתא שלך. כלומר "לפתוח" את המשכנתא מחדש.  אם תחליט לעשות זאת, סביר להניח שתאלץ  לשלם קנס על הפרת החוזה הראשון שלך.

 

ממה כדאי להיזהר בדרך :  

ישנו ביטוי בנדל"ן ובפיננסים שנקרא "עניי בית". המונח מתאר אנשים שמשקיעים את כל הונם ברכישת נכס, ונותרים לבסוף ללא "כסף זמין" כלל לשעת חירום. כאשר מתרחשים אירועים בלתי צפויים, כגון אובדן עבודה או הוצאה בלתי צפויה. במקרה כזה בעל הנכס עלול להיכנס למצוקה כלכלית, אשר יתכן שלא יוכל לצאת ממנה במהרה.  

ישנן מספר דרכים להימנע מלהיקלע למצב כזה –  תמיד שמור לעצמך בנפרד סכום מסוים "קרן חירום" להוצאות בלתי צפויות. מוטב להפריד את "קרן החירום" שלך מכספים אחרים, ולא לכלול אותם בהערכות שלך בשווי הנכס בעת רכישתו. כך, במידה ומתרחש דבר בלתי צפוי, יש לך כספים בצד. במקרים מסוימים, נוטים משקיעים לקצץ בכספי החרום לטובת הוצאות, כמו ביטוח משכנתא, את זה למשל תמיד ניתן למחזר בהמשך הדרך כשיש לכם יותר הון עצמי. 

מימון של 100% מערך הדירה אינו עניין של מה בכך, זה אומנם נשמע נחמד, אבל בפועל, זה אומר שיהיה עליכם לעמוד בפירעון גדול של החזר כספי בכל חודש. כאשר תצטרכו להשיב תשלום על משכנתא, וגם להחזיר את תשלומי ההלוואה. עליכם להיות משוכנעים שהכנסות בני הזוג מספיקות הן לנהל אורח חיים סביר,  והן לכיסוי תשלומי ההתחייבויות. 

על מה כדאי לשים דגש: 

מיקום הנכס – בהשקעה בנדל"ן, מיקום הנכס הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר. כשאין לך הון התחלתי, מומלץ  להשקיע באותם אזורים שעדיין לא מיצו את הפוטנציאל שלהם. אזורים אילו נמצאים בדרך כלל בפריפריה, שם אפשר לרכוש עדיין נכסים בין חצי מיליון למיליון שקל. רוב הסיכויים, שעליית הערך של אותן דירות בשנים הקרובות תהייה גבוה. בסוג דירות כאילו, ההתייקרות נמדדת באחוזים דו ספרתיים במשך שנים בודדות. כלומר, כעבור מספר שנים קטן, תגרפו רווח נאה מהדירה שקניתם " בשכונה לא מבוקשת". אבל יש גם בונוס, במידה והשכרת בשנים אילו את הדירה, נוכחת לדעת שבישראל, התשואות הגבוהות ביותר משכירות, מגיעות דווקא מהדירות הזולות. לכן במקרה זה, ניתן  להנות מתשואה נאה בקנה מידה ישראלי, אפילו מתשואה שנתית של מעל 6% בשנה במקרים מסוימים. תשואה כזו לא תשיגו בדירות הרבה יותר יקרות. שימו לב, המטרה היא לגרוף תשואה גבוה כמה שיותר, על מנת להחזיר את המשכנתא. על תהיו בררנים מידי בהקשר "לטיב השכונה" וההיבט הסוציו אקונומי שלה. זכרו מה עומד לנגד עינכם. 

איתור פרויקטים תמ"א 38 – הרעיון הוא לאתר פרויקט עתידי כזה, המתבצע בד"כ בבניינים ישנים ובשכונות ותיקות. במידה והצלחת לרכוש נכס כזה לפני ההכרזה הרשמית על הפרויקט, הרווחת את כל ההפרש של מחיר הנכס לפני הפרויקט ועד להשבחתו. גם אם הוכרז כבר הפרויקט ובכל זאת הצלחת לרכוש נכס, זה מצוין. במידה ולא, נסה לרכוש נכס בסמוך לבתים המיועדים להיכלל בפרויקט. התור שלך יגיע. מי מעוניין למכור נכס לפני השבחה? תתפלאו יש המעוניינים, התהליך אורך זמן רב, אנשים (בעיקר מבוגרים) מאבדים אמון במערכת, לפעמים סחבת, גורמת לאנשים למכור את הנכס עוד בטרם התחיל הפרויקט בפועל ולעיתים אנשים מוכרים מכיוון שהם זקוקים למזומנים. 

"תוכנית פינוי בינוי" מעניקה ליזם את הזכות, לבנות בניין רב קומות במקום הבניין הישן. זאת בתנאי שהדיירים המתגוררים כעת בבניין, יקבלו דירה חדשה עם תוספת של 30 מ"ר משטח הדירה שלהם. תוכנית זו מתבצעת על שטח של כמה בניינים יחד. לעולם לא תבוצע התוכנית על שטח של בניין בודד. בתום הפרויקט , במקרים רבים, הנכס אמור להכפיל את ערכו!

לעומת זאת, תמ”א 38 מתאפשרת להתבצע על בניין בודד, מטרת המדינה היא לחזק את יסודות הבניין בפני רעידות אדמה, להוסיף ממ"ד לכל דירה, סה"כ נוספים בד"כ   24 מ"ר לשטח הדירה. לרוב מדובר בבניינים קטנים של 2 עד 4 קומות הם הנכסים הנוחים ביותר לביצוע תמ"א 38 ליזמים. בד"כ מאשרים ליזם לבנות בנוסף לגובה הבניין, שתיים או שלוש קומות נוספות. בתום הפרויקט  הנכס שלכם יעלה במאות אלפי שקלים. 

כיצד לאתר כאילו פרויקטים? 

על מנת לדעת היכן עתידים להתבצע אותם פרויקטים, חפשו אזורים המיועדים לפינוי בינוי או תמ"א 38. ניתן לאתר אזורים אלו, דרך האתר של הרשות המקומית שלך , או דרך התב"ע העירונית באזור המבוקש המפורסם באתר "משרד הבינוי והשיכון".

אפשרות אחרת,  דרך תוכניות הבנייה העתידיות ברשות המקומית. אפשר  ללמוד דרך פרסומים בתחום, דרך המדיה הכלכלית וכד'. ככול שתקדימו לרכוש נכס במקום שאמור להתבצע בו פרויקט כזה, כך תרוויחו ובגדול. אגב, לא רק תמ"א, גם בניית מוסדות חינוך, בניית תשתיות, מוסדות תרבות וכד' בשכונה מסוימת. מלמדים על פיתוח מסיבי עתידי הצפוי בה. ככול שתשכילו לרכוש נכס בעיתוי טוב יותר, כך יקל עליכם לרכוש אותו ללא הון עצמי. 

שורה תחתונה

באמצעות אסטרטגיות שסקרנו, המשקיע יכול לצאת לדרך ולהשקיע בנדל"ן, אפילו ללא מזומנים בהישג יד. השקעה בנדל"ן ללא הון עצמי, היא אומנות בפני עצמה, ודורשת תכנון מקדים מדוקדק. כמשקיעים אתם צריכים לכלכל את צעדיכם בתבונה ולחשב כל צעד. ההבדל בין הצלחה לכישלון יכול להיות דק. הרבה תלוי באופן ההלוואות שתיקחו ובמידת ההחזר. לאחר שאנו יודעים כמה כסף עלינו לגייס, עלינו לבדוק מה גובה ההכנסות שלנו ולפי זה נדע כמה אנו מסוגלים להחזיר לבנק בכול חודש. נוכחנו לדעת שישנן דרכים רבות לבצע זאת ובדרכים מושכלות. מאידך, ברצוני לסייג, לקיחת הלוואות מכמה גורמים במקביל, מחייבת עמידה קשוחה בהחזרים, אי עמידה בהחזרים בזמן, עלול לגרור אחריו כדור שלג. 

 

ההלוואה מאפייניה
משכנתא הלוואת סכומים גדולים לטווחי זמן ארוכים ובריביות אטרקטיביות במיוחד. לרכישת נכס ראשון ניתן לקבל עד 75% משווי הנכס ולרכישת נכס שני והלאה ניתן לקבל עד 50% משווי הנכס
הלוואה חוץ בנקאית הלוואת סכומי כסף קטנים לטווחי זמן קצרים ובריביות גבוהות. אפשרות זו מסייעת לרבים להשלים את ההון העצמי הנדרש לקבלת הלוואת המשכנתא
משכון נכס קיים ניתן לקבל עד 50% משווי הנכס שברשותכם. הלוואה זו ניתנת בתנאי משכנתא ונחשבת לאטרקטיבית במיוחד
משקיע משלם ללא תנאים מוגדרים. ניתן לצרף לכל עסקה משקיע משלם ולהתחלק ברווחים בהתאם לחלוקת התשלום ולאופי העסקה

נדל"ן ללא הון עצמינדל"ן ללא הון עצמי

מי מאיתנו אינו רוצה לפחות נכס אחד משלו, ברוב מדינות אירופה או בארה"ב. לקרוב לשני שלישים מהאוכלוסייה אין נכס בבעלותם, או לפחות הם אינם מתגוררים בו. בישראל התמונה הפוכה לחלוטין, השאיפה, שכל זוג לפחות יהיה בבעלותו נכס. שני נכסים, זו כבר הצלחה כלכלית וחברתית מרשימה. לרובינו אין את כל ההון הנזיל לרכוש נכס, במקרה הטוב, נגייס חלק מההון ואת היתרה, נתפנה ללוות בדרך כלל באמצעות משכנתא. אבל מה אם אין ברשותנו הון עצמי כלל? 

אז יש לנו חדשות בשבילכם. כאשר רוצים להשקיע בנדל"ן, אפשר לקנות נכס גם אם אין לכם מזומנים כלל. הלוואות בנקאיות הן השיטה המוכרת ביותר לכיסוי עלות רכישת נכס, עם זאת, הבנקים עשויים לעורר קשיים לא מעטים, מכיוון שהם דורשים שכבר יהיה לך סכום כסף מסוים זמין, שקרוב לוודאי לא נמצא ברשותך. אז איך אפשר לקנות נכס בלי כסף בכיסים? 

הפתרון הוא לדעת כיצד להשתמש בטכניקות מימון יצירתיות, כמה מהאופציות לפניכם: 

היכולת להבין, לזהות ולנצל את הכסף של אנשים אחרים, הוא סימן ההיכר של משקיעי נדל"ן מצליחים. מדוע? מכיוון שהם שלטו באומנות, כיצד להשקיע בנדל"ן ללא בכסף של אחרים. זוהי דרך אטרקטיבית עבור משקיעים חדשים, להכניס רגל בדלת הנדל"ן, מבלי שיש להם את המשאבים הכספיים והאשראי לעשות זאת. משקיעים ותיקים גילו, ששימוש בכסף של אנשים אחרים קרי , לקיחת משכנתאות , מפנה את המזומנים שלהם להשקעות נוספות, ובסופו של דבר להרוויח יותר. לכן על תהססו להשתמש בכל האופציות שלהלן, כמובן בהתאם ליכולת האישית שלכם.

ישנן מספר סיבות שבגללן כדאי לפנות למלווה פרטי. לדוגמה, ייתכן שאין לך מספיק מזומן בחשבון הבנק שלך, או שיש לך היסטוריית אשראי לא מוצלחת במיוחד. בדרך כלל תתפלאו , הקריטריונים של המלווים הפרטיים אינם נוקשים כמו אלה של בנקים מסורתיים וכדאי לבדוק אופציה זו. 

  • מלווים פרטיים לחברות: בנקים אינם מחבבים היסטוריית אשראי גרוע. במידה וזה המצב שלך, ייתכן שתוכל לייצר דרך העוקפת את הבנק המסורתי, ולהשתמש בכסף של אנשים אחרים. מלווים פרטיים מוכרים, יכולים להגלות כיעילים ומועילים הרבה יותר מבנקים קונבנציונליים. 
  • מלווים פרטיים אישיים: מלבד מלווים ארגוניים פרטיים, ייתכן שתהיה לך אפשרות לקבל הלוואה ממלווה אישי. זה יכול להיות חבר טוב שלך, קרוב משפחה או עמית ותיק. בקיצור, כל מי שאתה מכיר, שאולי יש לו את הכסף, כדי להשלים את הרכישה שלך. אולי אפילו תציע להם ריבית אטרקטיבית בתמורה להלוואה. 
  • שימוש מושכל בכרטיס האשראי שלך: שימוש בכרטיסי אשראי עשוי להיות עוד דרך טובה לרכוש נכס ללא מזומן. חשוב מאוד לקבל ציון אשראי טוב כשאתה פונה לעסקת הלוואה לצורך נדל"ן. לעיתים קרובות,  הלוואה עם ציון אשראי טוב מאד בכרטיס האשראי שלך,  מזכה אותך בבונוסים. עם זאת, מומלץ מאד, לנהל משא ומתן בקפידה על שיעור הריבית על ההלוואה שלך כדי להבטיח שתוכל לשלם אותה במהירות.
  • השתמש ב"כסף אהבה" – "כסף אהבה" מתייחס להון ראשוני ממשפחה וחברים שיכול לעזור לך לרכוש את הנכס שלך. מעורבות קרובי משפחה, היא סוג של מימון המונים או מימון השתתפותי. גיוס זה מאפשר לך, להגדיל את ההון שלך בעזרת קרובי משפחה או חברים, אבל רגע, שלא יהיה לך לא נעים…זה לא בחינם, בתמורה  יהיה להם חלק בהשקעה שלך. יש לחשב את חלקם בנכס לפי גובה השקעתם. במילים אחרות, הם הופכים לבעלי מניות בהשקעת הנכס שלך. ברגע שההשקעה תהפוך לרווחית, הם גם ירוויחו. לשיטה זו יש יתרונות רבים עבור הלוקחים בו חלק. היתרון העיקרי של "כסף אהבה" הוא בכך, שהוא יוצר מערכת יחסים הדוקה ומיוחדת בין היזם למשקיעים. מאפשר גמישות ואף ייתכנות לשתף פעולה בעתיד. הרבה משקיעים ימצאו בנתיב זה הרבה פחות לחץ מאשר בערוצים האחרים, ברוב המקרים האמון האנשים הנו רב יותר מאשר בעסקאות אחרות.
  • קרנות ריט (REIT, Real Estate Investment Trust)קרנות ריט הינן קרנות ציבוריות המשקיעות במקרקעין , למעשה בנכסי נדל"ן מניב.  אותם היא רוכשת , מנהלת מתחזקת וגם מוכרת, הן נסחרות בבורסה לנירות ערך בת"א ומאפשרות לציבור לרכוש מהן יחידות השתתפות. הקרונות מאפשרות לך להיות שותף בהתאם לגודל השקעתך בנדל"ן. שימו לב, הכוונה לא לבעלות על הנדל"ן, אלא רק כשותף בתעודות. הקרנות הינן נזילות להשקעה וניתן לרכוש אותן, או לחילופין למוכרן במהלך ובכל יום מסחר. מלבד לעליית ערך כמו בכל השקעה קונבנציונלית בקרנות. קרנות ריט מחלקות דיבידנדים למשקיעים. זאת מאחר שהן זוכות להטבות מיסוי בתמורה לכך, שיחלקו כדיבידנד לפחות 90% מהכנסתן הקיימת. לעומת ארה"ב, שם שוק קרנות הריט פועל מזה כ- 60 שנה, הקרנות מגלגלות כטריליון דולר בשנה, ומעניקות תשואה שנתית של בין 5%-10%. בישראל פועלות מספר מצומצם של קרנות מסוג זה, וגם הן החלו לפעול לפני זמן קצר יחסית , נתוני הבורסה בת"א בשנים האחרונות מצביעים שקרנות אילו הניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5%-8.5% . קרוב לפי שניים מהתשואה הממוצעת לנדל"ן בישראל. תמורת הלוואה לכל מטרה, אתה יכול להשקיע בקרנות אילו ולהנות מריבית שנתית יחסית גבוה + דיווידנדים.

  • 100% מימון – התנאי הבסיסי למימון זה, שאין ברשותך דירה, ואתה רוכש את הנכס הראשון שלך.  ראשית אתר נכס , עדיף  מתחת למחיר השוק, עם פוטנציאל השבחה, ובאזורים שניתן לרכוש בהם נכסים בכחצי מיליון  שקל . ישנם בישראל עוד לא מעט נכסים כאילו, בעיקר בדרומה ובצפונה של ישראל. השלב הבא , גיוס הון עצמי של  25% מהעסקה, זאת אפשר לגייס באמצעות הלוואה לכל מטרה מאחד הבנקים. את יתרת הסכום, 375 אלף ש"ח ניתן לגייס  באמצעות משכנתא של 375 אלף ₪. יש גם בונוסים לצד זה, הראשון , פטור ממס רכישה, השני , אפשרות למכור את הדירה בתום 18 חודשים ממועד רכישתה, השלישי ,  פטור מתשלום מס שבח. בהחלט בונוסים נאים. אבל שימו לב לדבר הבא, בהנחה שתמכור את הדירה כעבור לפחות שנה וחצי במחיר הגבוה ממחיר הרכישה.  רווח של 100 אלף ₪  , הוא בהחלט ריאלי, שעה שבשנת 2021 זינקו מחירי הנדל"ן בכ- 10%. במקרה כזה,  תוכל לסלק את המשכנתא, את ההלוואה, ולהפיק רווח גבוה כל הדרך לעסקה הבאה.
  • הלוואה כנגד קרן השתלמות / קופות חסכון / ביטוח חיים – בהנחה שיש לך את אחד משלושת הנ"ל, אתה בהחלט יכול לקחת הלוואה כנגד אחד החסכונות שלך.  במקרים אחדים ותלוי במו"מ מול הבנק, אפשרי לקחת הלוואה ביותר מאפשרות אחת. למעשה אתה "ממשכן" את תוכניות החיסכון לטובת הבנק. אבל מאידך, יצא עם הון נוסף לטובת הנכס.
  • משכנתא ע"ח דירת ההורים – בהנחה שלהורים ישנו נכס השייך כולו להם, והוא אינו ממושכן וללא חובות. ניתן לקבל מהבנק משכנתא על דירת ההורים, בשיעור של עד 50% מערך הדירה. זאת בהנחה שהבנק יאשר זאת, בכפוף לבחינת הכנסות ההורים ויכולת החזרת המשכנתא שלהם. סכום זה יכול לשמש לך כהון העצמי לקבלת משכנתא לעצמך. כך למעשה ניתן לרכוש נכס במחיר של מיליון שקל, כאמור ללא הון עצמי, כיצד?  300 אלף ₪, ע"ח משכון הנכס של ההורים. ועוד 700 אלף ₪ מהמשכנתא שתקבל בעצמך.
  • משכנתא כנגד נכס שנמצא בארץ (עד 50% מערך הנכס) – במידה וברשותך כבר נכס, אתה יכול למשכן אותו לבנק , בד"כ הבנק מעניק לך משכנתא של כ – 50% מערך הנכס שבבעלותך. ע"י כך אתה יכול לממן חלק נכבד מהנכס אותו אתה מעוניין לרכוש.
  • שותפות – שותפות היא דרך יצירתית נוספת לגייס כספים לקניית נכס ללא מזומנים. זו דרך טובה לגשר על הפער הכספי. שילוב היצירתיות  שלך עם אלו של אחרים יכול לקרב אותך למטרה בצורה משמעותית. דע להגיע לאנשים הנכונים, כאילו שיש לכם אינטרס משותף מובהק. שמירה על קשרים עסקיים טובים, תעזור לך להרחיב את המעגל המקצועי שלך. על מנת להשיג זאת, החלו להופיע בכנסים ובאירועי נטוורקינג. על תהססו להראות את  עצמכם "במקומות הנכונים", אט אט תצברו לעצמכם מעגל מכרים וזה מוביל אותנו לסעיף הבא.
  • בחר את בעלי הברית הנכונים: כדי ליצור שותפות אפקטיבית, עליך להקיף את עצמך באנשים נבונים יצירתיים ושאפתנים לפחות כמוך. הם יכולים להיות מתווכי נדל"ן, רואי חשבון או קבלני שיפוצים. ברגע שאתה מקיף את עצמך באנשים מסוג זה, אתה פותח לעצמך ערוץ ישיר לעסקאות נדל"ן עתידיות שלך. תנסה להקיף עצמך באנשי מקצוע אשר יעשירו אותך מבחינה מקצועית. היכולת להבין, לזהות ולנצל את הכסף של אנשים אחרים הם למעשה הקלף המנצח של משקיעי נדל"ן מצליחים. מדוע? כיוון שהם תמרנו בתבונה כיצד להשקיע בנדל"ן ללא כסף משלהם. זוהי דרך אולטימטיבית  עבור משקיעים חדשים, להיכנס לעולם הנדל"ן מבלי שיש להם את המשאבים הכספיים ומספיק אשראי לעשות זאת.

במידה ויש ברשותך נכס להשכרה או גם אם אין לך, יש לך יכולת מימון נוספת – זהו השווי הנקי שלך, השווי הזה נקרא גם הון. זהו למעשה ההבדל בין שווי השוק של הבית שלך לבין יתרת המשכנתא שלך. הון עצמי יכול גם לאפשר לך לקנות נכס בלי כסף ביד. הון עצמי הוא צורת מימון יצירתית המאפשרת לבעל נכס, לממן את הרכישה בריבית נמוכה יותר. בניגוד לסוגי הלוואות אחרים, אחוזי הריבית מההון מופחתים. כאשר אתה משלם את המשכנתא שלך, אתה בונה הון עצמי שניתן להשתמש בו למשכנתא שנייה. הון עצמי זה מאפשר לך לקבל הלוואה בנקאית חדשה על מנת לממן רכישת נכס אחר כדי להרוויח.

ישנן מספר אופציות לבחון ההון העצמי שלך:

הלוואה להון עצמי-  זוהי הלוואה כנגד שווי הבית שלך. תוכל ללוות סכום כסף לפי שווי הבית או הנכס להשכרה. המלווה יאפשר לכם בדרך כלל ללוות עד 80% משווי הנכס הממושכן.

מחזור משכנתא-  כדי לקבל מקדמה, אפשר גם למחזר את המשכנתא. מימון מחדש של המשכנתא שלך, פירושו, לנהל משא ומתן מחודש על חוזה המשכנתא שלך. כלומר "לפתוח" את המשכנתא מחדש.  אם תחליט לעשות זאת, סביר להניח שתאלץ  לשלם קנס על הפרת החוזה הראשון שלך.

 

ממה כדאי להיזהר בדרך :  

ישנו ביטוי בנדל"ן ובפיננסים שנקרא "עניי בית". המונח מתאר אנשים שמשקיעים את כל הונם ברכישת נכס, ונותרים לבסוף ללא "כסף זמין" כלל לשעת חירום. כאשר מתרחשים אירועים בלתי צפויים, כגון אובדן עבודה או הוצאה בלתי צפויה. במקרה כזה בעל הנכס עלול להיכנס למצוקה כלכלית, אשר יתכן שלא יוכל לצאת ממנה במהרה.  

ישנן מספר דרכים להימנע מלהיקלע למצב כזה –  תמיד שמור לעצמך בנפרד סכום מסוים "קרן חירום" להוצאות בלתי צפויות. מוטב להפריד את "קרן החירום" שלך מכספים אחרים, ולא לכלול אותם בהערכות שלך בשווי הנכס בעת רכישתו. כך, במידה ומתרחש דבר בלתי צפוי, יש לך כספים בצד. במקרים מסוימים, נוטים משקיעים לקצץ בכספי החרום לטובת הוצאות, כמו ביטוח משכנתא, את זה למשל תמיד ניתן למחזר בהמשך הדרך כשיש לכם יותר הון עצמי. 

מימון של 100% מערך הדירה אינו עניין של מה בכך, זה אומנם נשמע נחמד, אבל בפועל, זה אומר שיהיה עליכם לעמוד בפירעון גדול של החזר כספי בכל חודש. כאשר תצטרכו להשיב תשלום על משכנתא, וגם להחזיר את תשלומי ההלוואה. עליכם להיות משוכנעים שהכנסות בני הזוג מספיקות הן לנהל אורח חיים סביר,  והן לכיסוי תשלומי ההתחייבויות. 

על מה כדאי לשים דגש: 

מיקום הנכס – בהשקעה בנדל"ן, מיקום הנכס הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר. כשאין לך הון התחלתי, מומלץ  להשקיע באותם אזורים שעדיין לא מיצו את הפוטנציאל שלהם. אזורים אילו נמצאים בדרך כלל בפריפריה, שם אפשר לרכוש עדיין נכסים בין חצי מיליון למיליון שקל. רוב הסיכויים, שעליית הערך של אותן דירות בשנים הקרובות תהייה גבוה. בסוג דירות כאילו, ההתייקרות נמדדת באחוזים דו ספרתיים במשך שנים בודדות. כלומר, כעבור מספר שנים קטן, תגרפו רווח נאה מהדירה שקניתם " בשכונה לא מבוקשת". אבל יש גם בונוס, במידה והשכרת בשנים אילו את הדירה, נוכחת לדעת שבישראל, התשואות הגבוהות ביותר משכירות, מגיעות דווקא מהדירות הזולות. לכן במקרה זה, ניתן  להנות מתשואה נאה בקנה מידה ישראלי, אפילו מתשואה שנתית של מעל 6% בשנה במקרים מסוימים. תשואה כזו לא תשיגו בדירות הרבה יותר יקרות. שימו לב, המטרה היא לגרוף תשואה גבוה כמה שיותר, על מנת להחזיר את המשכנתא. על תהיו בררנים מידי בהקשר "לטיב השכונה" וההיבט הסוציו אקונומי שלה. זכרו מה עומד לנגד עינכם. 

איתור פרויקטים תמ"א 38 – הרעיון הוא לאתר פרויקט עתידי כזה, המתבצע בד"כ בבניינים ישנים ובשכונות ותיקות. במידה והצלחת לרכוש נכס כזה לפני ההכרזה הרשמית על הפרויקט, הרווחת את כל ההפרש של מחיר הנכס לפני הפרויקט ועד להשבחתו. גם אם הוכרז כבר הפרויקט ובכל זאת הצלחת לרכוש נכס, זה מצוין. במידה ולא, נסה לרכוש נכס בסמוך לבתים המיועדים להיכלל בפרויקט. התור שלך יגיע. מי מעוניין למכור נכס לפני השבחה? תתפלאו יש המעוניינים, התהליך אורך זמן רב, אנשים (בעיקר מבוגרים) מאבדים אמון במערכת, לפעמים סחבת, גורמת לאנשים למכור את הנכס עוד בטרם התחיל הפרויקט בפועל ולעיתים אנשים מוכרים מכיוון שהם זקוקים למזומנים. 

"תוכנית פינוי בינוי" מעניקה ליזם את הזכות, לבנות בניין רב קומות במקום הבניין הישן. זאת בתנאי שהדיירים המתגוררים כעת בבניין, יקבלו דירה חדשה עם תוספת של 30 מ"ר משטח הדירה שלהם. תוכנית זו מתבצעת על שטח של כמה בניינים יחד. לעולם לא תבוצע התוכנית על שטח של בניין בודד. בתום הפרויקט , במקרים רבים, הנכס אמור להכפיל את ערכו!

לעומת זאת, תמ”א 38 מתאפשרת להתבצע על בניין בודד, מטרת המדינה היא לחזק את יסודות הבניין בפני רעידות אדמה, להוסיף ממ"ד לכל דירה, סה"כ נוספים בד"כ   24 מ"ר לשטח הדירה. לרוב מדובר בבניינים קטנים של 2 עד 4 קומות הם הנכסים הנוחים ביותר לביצוע תמ"א 38 ליזמים. בד"כ מאשרים ליזם לבנות בנוסף לגובה הבניין, שתיים או שלוש קומות נוספות. בתום הפרויקט  הנכס שלכם יעלה במאות אלפי שקלים. 

כיצד לאתר כאילו פרויקטים? 

על מנת לדעת היכן עתידים להתבצע אותם פרויקטים, חפשו אזורים המיועדים לפינוי בינוי או תמ"א 38. ניתן לאתר אזורים אלו, דרך האתר של הרשות המקומית שלך , או דרך התב"ע העירונית באזור המבוקש המפורסם באתר "משרד הבינוי והשיכון".

אפשרות אחרת,  דרך תוכניות הבנייה העתידיות ברשות המקומית. אפשר  ללמוד דרך פרסומים בתחום, דרך המדיה הכלכלית וכד'. ככול שתקדימו לרכוש נכס במקום שאמור להתבצע בו פרויקט כזה, כך תרוויחו ובגדול. אגב, לא רק תמ"א, גם בניית מוסדות חינוך, בניית תשתיות, מוסדות תרבות וכד' בשכונה מסוימת. מלמדים על פיתוח מסיבי עתידי הצפוי בה. ככול שתשכילו לרכוש נכס בעיתוי טוב יותר, כך יקל עליכם לרכוש אותו ללא הון עצמי. 

שורה תחתונה

באמצעות אסטרטגיות שסקרנו, המשקיע יכול לצאת לדרך ולהשקיע בנדל"ן, אפילו ללא מזומנים בהישג יד. השקעה בנדל"ן ללא הון עצמי, היא אומנות בפני עצמה, ודורשת תכנון מקדים מדוקדק. כמשקיעים אתם צריכים לכלכל את צעדיכם בתבונה ולחשב כל צעד. ההבדל בין הצלחה לכישלון יכול להיות דק. הרבה תלוי באופן ההלוואות שתיקחו ובמידת ההחזר. לאחר שאנו יודעים כמה כסף עלינו לגייס, עלינו לבדוק מה גובה ההכנסות שלנו ולפי זה נדע כמה אנו מסוגלים להחזיר לבנק בכול חודש. נוכחנו לדעת שישנן דרכים רבות לבצע זאת ובדרכים מושכלות. מאידך, ברצוני לסייג, לקיחת הלוואות מכמה גורמים במקביל, מחייבת עמידה קשוחה בהחזרים, אי עמידה בהחזרים בזמן, עלול לגרור אחריו כדור שלג. 

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!