פינוי שוכר נדל"ן שלא מתפנה

משכירים דירה לשוכר בעייתי? השוכר לא משלם בזמן? מסרב להתפנות? מה משמעותו של חוק פינוי לשוכר בעייתי. במדריך שלפניכם.

חוק פינוי נדל"ן

אפשר לפנות דיירים בעיתיים מנכס. ואפילו בצורה מהירה ויעילה. נעים מאוד להכיר "חוק פינוי לדייר בעייתי, הכל על החוק החדש ועל יתרונותיו.

חלק גדול מהליך השכרת דירה לדיירים שוכרים טומן בחובו סיכון לכך שהדיירים יפרו את ההסכם יסרבו לפנות את הנכס ולשלם את דמי השכירות. חוק פינוי חדש שנחקק בשנת 2008 הביא לדרך חדשה ומהירה לטיפול בבעיה.

 

חוק פינוי לשוכר בעייתי מנדל"ן

פינוי של נכס יכול להיעשות רק על ידי צו של בית משפט, בעל נכס לא יכול לעשות דין עצמי ולפנות בעצמו את השוכרים, גם אם הפרו את החוזה שבינהם והחליטו שלא לפנות את הנכס. בפועל, נוצר מצב בו בעלי דירות הפקידו בידיו של השוכר את נכסם היקר ביותר, כאשר הם חותמים איתו על חוזה לפיו יושבו להם דמי השכירות בסכומים קטנים מדי חודש.

היות וחוק פינוי לא היה קיים, פנו בעלי הנכסים לחוק המקרקעין אך גילו, כי הוא אינו מזכיר כל אפשרות לעשיית דין עצמאי או נותן פתרונות למצבים בהם השוכר מחליט להפסיק את תשלום דמי השכירות ומסרב לפנות ולהתפנות מהנכס. בעלי הדירות הבינו כי פתרונן בעיה שכזו הוא רק בבית המשפט, בהליך אורך ומייגע.

 

המצב הקיים עד לחקיקת חוק פינוי דיירים

בעלי נכסים רבים הגיעו למצב בלתי אפשרי בו הם משכירים את הנדל"ן שלהם, והשוכרים מחליטים שלא לשלם את דמי השכירות ולא לפנות את הנכס ולהשיבו לבעליו. בעלי הדירות ידעו כי במצב המשפטי הישן יהיה עליהם להגיש תביעה רגילה לבית משפט ולהמתין תקופה ארוכה ביותר, מס' חודשים ולעיתים אף שנים ספורות, עד אשר יושב להם נכסם וכספם האבוד.

הליכים משפטיים אלו לוקחים זמן רב. מדובר בתביעה לכל דבר אשר נקבעים בה מועדי דיון על פי יומן בית המשפט העמוס, מה שגורם להימשכות הליכים ולהתארכות הדיונים. כמו כן, כל זמן הדיונים אין אפשרות לפנות את הדיירים שכן על פי חוק, יש צורך בצו של בית משפט כדי לפנות את הנכס ואת הדיירים.

בעלי דירות היו מנסים כל דרך אפשרית אשר תוכל להשיב אליהם את הנכס האבוד כל עוד לא היה קיים חוק פינוי. תלונה במשטרה היתה אחת מדרכי הפעולה אך לא הקצרה והפשוטה: המשטרה עסוקה בפעילות ובעניינים דחופים הרבה יותר ועל כן סכסוך אזרחי נכנס לסדר עדיפות נמוך יותר מבחינת הטיפול. למרבה האירוניה, שוכר שמסרב להתפנות ומזעיק את המשטרה כאשר בעל הדירה מנסה לפנותו בכוח, יזכה להגנה מהירה יותר ובעל הדירה הוא זה שיתקל בבעיה.

ערבויות בנקאיות: אשר נלקחו עם חתימת ההסכם ניתן לממש אך אלו לא יביאו בהכרח לפינוי הרצוי מהנכס.

בעלי הנדל"ן ניסו, באופן שאינו חוקי, להכניס אל חוזי השכירות סעיפים בהם הם יכולים במקרה הצורך לבצע דין עצמי בנכס, לכאורה. סעיפים אלו, מסביר עו"ד אלי לוטן – אינם ברי יישום ומשמשים בעיקר לשם הפחדה של השוכר.

החידוש בחוק פינוי דייר מנדל"ן

בסוף שנת 2008 אושר תיקון לתקנות סדר הדין האזרחי, אשר קבע הליך מהיר לפינוי דיירים סרבני פינוי. חוק פינוי שוכר הוא הליך מהיר אשר ניתן לתבוע באמצעותו שוכרים אשר מסרבים לפנות דירה. בסוף ההליך הקצר יקבל בעל הנכס צו שיפוטי לפינוי השוכר מהנכס.

חוק פינוי זה הוא תביעה לכל דבר אך יש בו מספר שינויים לעומת החוק הישן והעיקרים שבהם הם:

  1. ההליך מוגש בצורה של תביעה בסדר דין מהיר, כלומר הליך מהיר ומקוצר.
  2. התובע מצרף תצהירי עדות ראשית, מסמכים, עדויות ואסמכתאות כבר לכתב התביעה.
  3. לנתבע יש 30 יום כדי להגיש כתב הגנה אליו הוא יוכל לצרף את כל המסמכים בהם הוא מעוניין הכוללים עדויות, אסמכתאות ותצהירי עדות ראשית.
  4. בית המשפט יקבע מועד לדיון עד 30 יום ממועד הגשת כתב ההגנה. אין לבית המשפט חובה לאשר מועד לכתב תשובה וניתן לוותר עליו בהליך זה
  5. חוק פינוי שוכר על פי מתכונתו החדשה לא מאפשר לתבוע סעד כספי אלא את פינוי המושכר בלבד.

למידע נוסף בנוגע לפינוי דיירים מנדל"ן, בפורטל פינוי שוכר המקיף – לחץ כאן

 

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!