כמה הון עצמי צריך כדי לקנות דירה

מחירי הנדל"ן למגורים ממשיכים לעלות ורוב הישראלים כבר הבינו כי אין טעם לחכות או לצפות לירידת מחירים. כדי לרכוש דירת מגורים רוב האנשים זקוקים למשכנתא מהבנק או מגוף פיננסי אחר, ויש לעמוד בתנאים כדי לקבל את ההלוואה לרכישת דירה חדשה או יד 2. כדי לקבל משכנתא מהבנק יש להגיש בקשה מסודרת להלוואה לרכישת דירת מגורים או לבניית בית פרטי על מגרש, הבנק מבצע את בדיקותיו ויש לו שיקולים שונים כאשר הוא קובע מהו סכום ההלוואה שהוא מוכן להעניק לכם, כאשר סכום ההלוואה מותנה גם במגבלות עליהן החליט בנק ישראל.

בנק ישראל קבע שיעורי מקסימום למשכנתאות, וכדי לקבל הלוואה לדיור יש להוכיח הון עצמי בכפוף לתנאים שנקבעו, כלומר:

  • זוגות צעירים ורוכשי דירת מגורים ראשונה – שיעור המימון המקסימלי מהבנק הוא עד 75%, כלומר נדרש הון עצמי בשיעור של לפחות 25% משווי הדירה.
  • משפרי דיור הלוקחים משכנתא מהבנק כדי לרכוש דירה חליפית, תוך התחייבות למכירת הדירה הקיימת בבעלותם בפרק הזמן הקבוע בחוק מיסוי מקרקעין. שיעור המימון המקסימלי למשפרי דיור הוא עד 70%, כלומר עליהם לגייס ולהוכיח הון עצמי בשיעור של לפחות 30% משווי הנכס.
  • משקיעים המעוניינים לרכוש דירה להשקעה, שיעור המימון המקסימלי על פי בנק ישראל הוא עד 50%, כלומר יש לגייס הון עצמי בשיעור של 50% משווי הדירה להשקעה.

כמה משכנתא אפשר לקחת?

בנקים מאשרים את גובה המשכנתא על בסיס ההון העצמי של הלווים, ורבים לא יודעים, אך ההון העצמי שאתם מגייסים משפיע גם על גובה הריביות. בנק ישראל מגביל את הבנקים למשכנתאות כדי לצנן את שוק המשכנתאות לכן סכום ההלוואה תלוי בשיעורי המקסימום עליהן החליט בנק ישראל. רוכשי דירה ראשונה יכולים לקבל משכנתא עד לשיעור של 75% מערך הדירה, משפרי דיור יכולים לקבל משכנתא בגובה עד 70% משווי הדירה ומשקיעים יכולים לקבל משכנתא עד לשיעור של 50% משווי הנכס.

כדי להשלים את העסקה, הלווים חייבים לגייס הון עצמי למשכנתא, יש לשלם קודם כל מההון העצמי ורק אז הבנק מעביר את המשכנתא למוכר. יש לא מעט שיקולים בגיוס ההון עצמי הנדרש כדי לקבל משכנתא מהבנק, לכן מומלץ לפנות לחברת ייעוץ משכנתאות כדי לבנות תמהיל הלוואה, להתחשב נכון ביכולת ההחזר החודשית בטווח הקצר והארוך, לבחון אפשרויות ופתרונות שונים לגיוס ההון העצמי וכדי לקבל החלטות פיננסיות חשובות העתידות להשפיע על חיי הלווים לאורך תקופה ארוכה, עד 30 שנה.

בעת חישוב הון עצמי למשכנתא יש להתייחס נכון לכספים נזילים שניתן להשתמש בהם לצורך מימון העסקה ולהוכחת הון עצמי בבנק. כמו כן, צריך לחשב נכון את ההון העצמי הקיים של הלווים ואחת המטרות היא לגייס הון עצמי גבוה מאחר וכך ניתן לקבל משכנתא גדולה יותר, או לחלופין אפשר להקטין את סכום ההלוואה ולשפר תנאים.

חשוב לזכור כי משכנתא היא הלוואה ארוכת טווח, עד ל-30 שנה, לכן במצבים מסוימים עדיף להגדיל את סכום ההלוואה ולהקטין את החלק היחסי של ההון העצמי, מאחר והריביות בהלוואה לדיור הן נמוכות וזו הלוואה נוחה בתנאים המשתלמים ביותר בשוק ההלוואות.

כדי לגייס הון עצמי לדירה ולקבלת משכנתא מהבנק כדאי להיעזר ביועצי משכנתא מנוסים. ניתן לגייס הון עצמי למשכנתא באמצעות כסף נזיל הקיים בחשבונות הבנק, סיוע כספי מההורים וממשפחה, הלוואה נוחה מחברים, הלוואה כנגד שעבוד נכס בבעלות הלווים או הלוואה כנגד שעבוד דירה של ההורים, הלוואות על חשבון קרנות השתלמות וכספי הפנסיה, הלוואות כנגד שעבוד תוכנית חיסכון לטווח ארוך, הלוואה מחברת אשראי או מחברת מימון פרטית ועוד.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!