איך משחק הפוקר ילמד אתכם להיות משקיעים טובים יותר

אנני דיוק היא שחקנית פוקר מקצועית לשעבר, זוכת אליפות העולם בפוקר שהרוויחה מעל 4 מיליון דולר בזכיות פוקר וכתבה ספר בשם Thinking In Bets. כיום היא מרצה, סופרת ואסטרטגית לקבלת החלטות, וטוענת שהדרך הטובה ביותר לקבל החלטות היא להתייחס אליהן כהימורים. לדבריה, צריך לשקול את הפוטנציאל של כל עסקה מול החסרונות שלה ולהשקיע רק אם מאמינים שהסיכויים הם לטובה.

ב- Thinking in Bets, דיוק נותנת לקוראים מבט מבפנים כיצד היא ניגשת לקבל החלטות בחייה, הן האישיות והן המקצועיות ואף חולקת סיפורים כיצד החשיבה שלה הובילה אותה להצלחה בתחומים שונים, כולל פוקר והשקעות.

 

מדוע פוקר הוא מגרש אימונים טוב להשקעה?

פוקר הוא משחק של מיומנות, המחייב את השחקנים לקבל החלטות על סמך מידע לא שלם. בדומה להשקעה, צריך לקבל החלטות על סמך נתונים מוגבלים, ולא תמיד כל המידע גלוי וידוע.

פוקר גם מלמד את השחקן להיות סבלני וממושמע. הוא מחייב אותו לשלוט ברגשותיו, להישאר רגוע גם כשהוא מפסיד, ולקבל החלטות רציונליות. כל אלו הן תכונות שחשובות למשקיעים, אז אם אתם רוצים להיות משקיעים טובים יותר, אנני דיוק מציעה להתאמן במשחק פוקר.

 

הבנת ייחוס תוצאות

בספרה של אנני דיוק יש כמה תובנות נהדרות כיצד לפרש תוצאות. שניים מהגורמים החשובים ביותר שבהם היא דנה הם מיומנות ומזל. רוב המשקיעים מקשרים את ההצלחה או את הכישלון של השקעה נתונה עם התוצאה שלה, אבל במציאות, התוצאה יכולה להיות לגמרי לא קשורה לאיכות ההחלטה.

המשמעות של השקעה היא קבלת ההחלטות הטובות ביותר האפשריות עם המידע הנתון. עם זאת, גם אם אתם מקבלים את ההחלטה הטובה ביותר האפשרית, המזל עדיין מעורב. ייתכן שתשקיעו השקעה מצוינת שבמקרה תשיג ביצועים נמוכים בגלל גורמים שאינם בשליטתכם. לעומת זאת, אתם עלולים לקבל החלטת השקעה גרועה אבל יתמזל מזלכם, והיא עדיין, בסופו של דבר, תהיה מוצלחת. בעת בחינת התוצאות, יש לחשוב בביקורתיות עד כמה תוצאה מיוחסת למזל או למיומנות.

 

איך הפוקר משפיע על החשיבה שלכם?

אנני דיוק סיפקה כמה תובנות מעניינות כיצד פוקר יכול לאלץ אתכם לחשוב. לדבריה,  כאשר יש לכם מה לסכן, סביר יותר שתחשבו היטב על ההחלטה שלכם ועל ההשלכות שלה.

דמיינו את עצמכם דנים עם חבר האם דונלד טראמפ יתמודד או ינצח בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב. לפתע, חברכם ישאל, 'אתה בטוח? אתה מוכן לחתום על זה? שאלה זו בדרך כלל נותנת לכם הרבה סיבות לעצור ולחשוב טוב יותר, מכיוון שיש לכם מה לסכן ואתם מושקעים יותר רגשית בתוצאה. כשהכסף מעורב, סביר יותר שתעשו מחקר תחשבו היטב את ההחלטות שלכם, וכך תימנעו מקבלת החלטות אימפולסיביות או פזיזות.

לכן, בפעם הבאה שאתם עומדים בפני החלטה גדולה, שקלו להציב סכום משמעותי מספיק (אך לא גדול מדי) כדי לקבל פרופורציה נכונה, וכך לקבל החלטה טובה יותר.

הטיה קוגניטיבית מונעת מאירועים

בספרה, אנני מדגימה כיצד הסדר שבו מתרחשים אירועים יכול להשפיע על האופן שבו אנו מפרשים את התוצאות.

רק דמיינו לעצמכם שנכנסתם לפלטפורמת משחקים כמו 7XL או BET365. אתם במצב רוח מרומם בשעה הראשונה, ונראה שדי הולך לכם,  אבל במהלך השעות הבאות, אתם מפסידים בהתמדה, ובסופו של דבר, אתם חוזרים לנקודת ההתחלה.

בתרחיש אחר, אתם פשוט חסרי מזל מהשעה הראשונה. אתם מחליטים להאט את הקצב ואת גובה הסיכון ולאט לאט מאזנים את התוצאה וחוזרים לנקודת ההתחלה.

בכל אחד מהתרחישים הללו התוצאה הסופית זהה, אך התחושה שלכם עשויה להיות שונה לגמרי. במקרה הראשון תהיו נסערים, ואילו במקרה השני תרגישו אופטימיים ורגועים. משמעות הדבר היא, שהאופן שבו אתם תופסים את הסיטואציה משפיעה על התגובה שלכם.

ניתן ליישם את אותה דוגמה בקלות על החלטות ההשקעה שלכם. לדוגמה, השקעה ממריאה לתקופה קצרה לפני שהיא מתרסקת, או להיפך. אתה מסיימים באותו מקום בשני התרחישים, אבל הסדר שבו התרחשו האירועים עלול להטות את התפיסה שלכם לגבי ההחלטות שלכם ולהשפיע על תהליך קבלת ההחלטות העתידי שלכם. על ידי הבנה כיצד תוצאה (וסדר האירועים) יכולה להשפיע על ההתנהגות שלנו, אנו יכולים להגדיר מעקות בטיחות וטריגרים כדי להגן על עצמנו מהטיות אלו.

 

הקמת מעקות בטיחות להטיית התנהגות

אנני מדברת על 'טריגרים' שבהם היא משתמשת במהלך תחרויות פוקר, כמו רשימות בדיקה וקימה מהשולחן. טריגרים אלה משפרים את תשומת הלב שלה כדי לעזור לה לקבל החלטות טובות יותר במצבי לחץ גבוה ולהימנע מתגובות רגשיות.

באופן דומה, להשקעה, ניתן להקים מעקות בטיחות בצורה של השקעות חודשיות אוטומטיות (כלומר, עלות ממוצעת בדולר) , לנהל יומן השקעות המתעד את תהליך קבלת ההחלטות שלכם ולהכיר את המיומנויות שאומנם שהתפתחו בעזרת משחקי הפוקר אך בעקבות מחקרים רבים נראה כי אותם מיומנויות עוזרות מאוד גם בקבלת השקעות והחלטות, להמשך קריאה לחצו כאן. ניהול יומן יכול לעזור לכם לעקוב אחר בחירות ההשקעה שלכם באופן אובייקטיבי ולגבש ציפיות או תנאים להערכת תוצאות טובה יותר.

 

הפרספקטיבה החמישית

ספרה של אנני דיוק הוא כלי מועיל בקבלת החלטות השקעה טובות יותר. מסגרת קבלת ההחלטות שלה יכולה לעזור לכם להבין טוב יותר את ההטיות שלך, להימנע מהשקעות רעות ולהימנע מהימורים מסוכנים. יש עוד מושגים ואסטרטגיות של קבלת החלטות שנחקרו בספר וכדאי להכיר אותם – במיוחד אם אתם משקיעים שגם נהנים ממשחק טוב של פוקר מדי פעם.

 

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!