איך יודעים אם הבית היה נגוע בטרמיטים לפני מכירה

יחד איתנו חיים בכדור הארץ לפחות מיליון מינים שונים של חרקים. החוקרים כבר זיהו כ-400,000 סוגי חיפושיות, 120,000 מינים של זבובאים, כ-40,000 מיני פשפשים ועוד כדאי לדעת שכמות הנמלים על פני כדור הארץ היא הגדולה ביותר מבין כל בעלי החיים כולל בני האדם. במציאות שכזו לא מפתיע לגלות לפתע טרמיטים בבית – ולכן כשמוכרים נכס או רוצים לרכוש בית, חשוב לבצע בדיקה יסודית ומקיפה.

 

הקושי הייחודי בזיהוי נוכחות של טרמיטים

טרמיטים נראים כמו נמלים חיוורות וזעירות, אבל מבחינה אנטומולוגית הם שייכים למשפחת התיקנאים. טרמיט בוגר מגיע לאורך של לא יותר מ-5 עד 10 מילימטרים, ולכן קשה, ובעצם בלתי אפשרי להבחין בו – מה גם שהטרמיטים נמנעים מחשיפה לאור השמש משום שהוא עלול להרוג אותם. כדי להגן על עצמם הטרמיטים נעים במעין מנהרות שהם חופרים לעצמם, כך שאם רוצים להקדים תרופה למכה נדרשת בדיקה של איש מקצוע מנוסה.

יש מספר מצבים שבהם כדאי לבצע בדיקת טרמיטים: לפני התחלת בנייה של בית פרטי, כשקונים דירה יד שנייה וגם כשיש סימנים מחשידים לנוכחות של החרק המזיק הזה.

בדיקה לפני בנייה

בדיקת טרמיטים לפני בנייה מתמקדת בשטח עצמו. מוקד נוסף של הבדיקה הוא חול שמובל לאתר העבודות ממקומות שונים בארץ ועלול להיות נגוע. הטרמיטים חיים במושבות מאורגנות וגדולות למדי – הן עשויות לכלול גם מאות אלפי פריטים ואפילו מיליונים – בעומק האדמה (כולל מקרים שבהם הקן נמצא 5 מ' מתחת לפני השטח!)

בהתאם הבדיקה תתבסס בעיקר על הניסיון של איש המקצוע. אם תאותר נוכחות של טרמיטים הטיפול בבעיה יכלול ריסוס שיתבצע ע"י מדביר מוסמך.

בדיקת טרמיטים לפני קניית נכס

המלצה נוספת היא לבצע בדיקת טרמיטים לפני שקונים בית או דירה יד שנייה. עסקה כזו, ששוויה הכספי הוא ברוב המקרים סכום גבוה מאוד של 7 ספרות, חובה לבצע בזהירות באופן כללי – ובדיוק כפי שמומלץ לבדוק את הצנרת על-מנת שלא תידרש החלפתה תוך זמן קצר לאחר הקנייה, כך כדאי גם לחפש סימנים שמעידים על היתכנות לקיומם של טרמיטים. גילוי טרמיטים אחרי השלמת עסקת המכר מן הסתם מייצר עוגמת נפש לא מבוטלת, טרחה רבה והוצאות כספיות שניתן היה להימנע מהן.

הסימנים שמעידים על חשד לקיומם של טרמיטים בנכס

כאמור קשה עד בלתי אפשרי לראות טרמיטים, אבל יש בכל זאת סימנים שמהווים תמרור אזהרה וכדאי להכיר אותם ולשים לב אליהם (ולא רק לקראת קנייה או מכירה של דירה, אלא בכל מצב).

סימן אחד הוא לכלוכים שנראים כמו ערימות חול קטנות. זהו למעשה לא חול אלא תוצר של החפירות של הטרמיטים שמפלסים לעצמם נתיבים בתוך תשתיות הבית. סימן שני הוא קול עמום שנשמע כשנוקשים על משקוף – במקרה כזה קרוב לוודאי שהטרמיטים כבר הגיעו לאזור ומכרסמים אותו מבפנים (מפני שמשקופים עשויים מעץ, שמכיל תאית – המזון האהוב על הטרמיטים).

עוד סימן הוא כנפיים שקופות. חשוב להדגיש כי סימן זה יופיע רק בתקופת מעוף הכלולות – תקופה שבה המלך והמלכה של הטרמיטים מתעופפים כדי להזדווג ולהקים את הדור הבא של המשובה, ותוך כדי הכנפיים שלהם נושרות. זהו כמובן סימן מובהק לצורך בהזמנת הדברה נגד טרמיטים באופן מידי.

איך מתבצעת ההדברה כשמגלים טרמיטים?

הדברת טרמיטים עשויה לכלול קידוח חורים ברצפה – כשהמטרה היא הזרמת חומרי הדברה ייעודיים דרך אותם חורים אל המנהרות של החרקים. במקרה של טרמיטים במשקוף ניתן להזריק ישירות לאזור זה ג'ל או קצף שיקטלו את החרקים זוללי העץ. כשמגלים טרמיטים בחצר מדביר אחראי ידאג קודם כל ליצור חיץ בין הגינה לבית, ומיד לאחר מכן יחסל את החרקים הזעירים לפני שיגרמו נזק בלתי הפיך לרכוש.

כותב המאמר – לידור יעקובי מחברת המדביר שמציל

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!