קרקע – האם כדאי להשקיע בקרקעות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרבנ צרו איתנו קשר כבר היום

אם תבחנו את תרבות ההשקעות בישראל, תגלו שמרבית המשקיעים הישראלים משקיעים את כספם בנכסים בלתי מוחשיים כדוגמת אגרות חוב, מניות, קרנות למיניהן, תעודות סל, אופציות, מט"ח וכדומה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות, ובהיבט זה מדובר במגמה עולמית ולא רק ישראלית, חלה עלייה בעניין שמביעים משקיעים בתחום של השקעות נדל"ן, תחום שמציע השקעה בנכס מוחשי ויציב, בעל שרידות ארוכת טווח ושמירה על יציבות בשווי וברמת מחירים לאורך זמן. ושוב, בתחום זה של השקעות בנדל"ן, מרבית המשקיעים פונים לערוץ המובן מאליו של רכישת דירות והשכרתן, או רכישת נכסים, השבחתם ומכירתם במחיר מעט יותר גבוה ממחיר הקניה. אלו הם כמובן ערוצים לגיטימיים וכדאיים מאוד, ויחד עם זאת, ישנו תחום נוסף שאינו זוכה לאותה תהילה, הלוא הוא תחום הקרקעות להשקעה.

למה להשקיע בקרקע?

אתם מאוד רוצים להשקיע בנדל"ן אבל אין לכם ממש את ההון הנדרש בכדי לקנות בית או נכס כלשהו, שממנו תוכלו להפיק את התשואה המבוקשת. במקרה כזה, תוכלו להשקיע דרך קרנות השקעה בנדל"ן, או דרך רכישת מניות REIT בבורסה, אך אם אתם מחפשים את הערוץ הטוב ביותר, שדומה כמה שיותר למודל של רכישת בית, אתם רוצים לקנות קרקע להשקעה, ובתחום זה עומדות בפניכם מספר אפשרויות.

האפשרות הראשונה והיותר מוכרת, היא האפשרות של רכישת קרקע חקלאית. המדובר בשטח אדמה שהייעוד קרקעות למכירה המותר לו הוא לשימוש חקלאי בלבד. אי לכך, ערכו ושוויו בשוק הוא נמוך מאוד, שכן לא ניתן לבנות עליו ולייצר בו ערך פרט לגידולים חקלאיים. השאלה היא מדוע בכלל לקנות קרקע חקלאית, אם לא ניתן ליצור בה ערך ולהרוויח ממנה? ובכן, קרקעות חקלאיות רבות עוברות תהליך שנקרא הפשרה, תהליך שבמסגרתו משתנה ייעוד הקרקע מאדמה חקלאית לאדמה לבנייה. שינוי זה, שהוא שינוי רישומי בלבד על פי החלטת הרשויות האחראיות, מקפיץ את שווי הקרקע בכמה וכמה מונים, ומאפשר לבעליה ליהנות מתשואה נהדרת בין רגע. יחד עם זאת, אף אחד לא מבטיח לכם שאותה אדמה אכן תופשר בעתיד הנראה לעין, וכאן גם טמון הסיכון הגדול ברכישת קרקעות חקלאיות.

האפשרות השנייה שעומדת בפניכם היא רכישת קרקע לבנייה. אפשרות זו כדאית אך ורק אם יש לכם אפשרות לקנות קרקע בעלת שווי מסוים, במחיר נמוך משמעותית ביחס לשווי זה. כמו כן, כדאי לקנות קרקע כזאת גם במחיר המלא שלה, אם אתם מעריכים כי בעתיד הקרוב יגדל הביקוש לאותה הקרקע בצורה דרמטית.

איך בוחנים את העתיד הפוטנציאלי של הקרקע?

כפי שניתן לראות, בכל אחת מן האפשרויות, יש משמעות רבה לעתידה של האדמה. את העתיד הזה יש לבחון על פי מודלים מקצועיים, שבוחנים את מיקומה של הקרקע, את מיקומה ביחס לישובים עירוניים סמוכים, את הפוטנציאל של אותם ישובים להתפתח ולהתרחב לכיוון שבו ממוקמת הקרקע וכן הלאה. המדובר במודלים שדורשים הבנה וידע מקצועיים, ניסיון רב והיכרות עם התחום לעומק. אם אין לכם את התחום הזה, אתם בהחלט יכולים להיות אלה שמביאים את ההון וגוזרים בסוף גם את הקופון, אבל בכל הקשור לתהליך של איתור אדמה, בחירת אדמה, ניהול המשא ומתן ובחינת השווי העתידי הפוטנציאלי שלה, אתם רוצים להישען לחלוטין על חברה מקצועית, שחיה את התחום יום יום. יהיה עליכם לוודא כמובן שאתם בוחרים בחברה הנכונה, אבל בכל מקרה, רכישת קרקעות ואדמות לצרכי השקעה או לשימוש עצמי, הוא תחום שמחייב ידע מקצועי, ואם אין לכם את הידע הזה, אותן חברות יספקו לכם אותו.

רכישת קרקע – איך עושים את זה?

חלק ניכר מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, עברה בשלב כזה או אחר של חייה את התהליך של רכישת דירה או בית חדש מקבלן. יחד עם זאת, רכישת קרקע היא פרוצדורה שונה לגמרי על אף שקיים דמיון מסוים בינה ובין התהליך של רכישת דירה במספר היבטים ספציפיים. אם נבחן את ההבדלים המרכזיים בין שני התהליכים, הרי שהקושי ברכישת קרקע נובע בעיקר מהקושי למצוא קרקע מתאימה, בעיקר במדינת ישראל שהיא מדינה דלה מאוד בקרקעות, בבחירת הקרקע ובבחינת התמחור המתאים לה, ובהמשך הדרך גם בשימוש בקרקע לצורך תכנון ובניית מבנה המגורים, המסחר או התעשייה הנדרש. בשורות המעטות הבאות, לא נוכל לפרט מקצה לקצה את כל תהליך הרכישה של קרקע, אבל נוכל לתת את הדגשים המרכזיים, שיסייעו לכם לצאת לדרך.

מציאת קרקע מתאימה

רכישת קרקע כאמור, מדינת ישראל היא מדינה קטנה ודלה בקרקעות, ואת הקרקעות המעטות שיש, שומרת רשות מקרקעי ישראל באדיקות רבה. בהתאם לכך, לרשותכם שני ערוצים מרכזיים למציאת קרקע לרכישה:

השתתפות במכרז של רשות מקרקעי ישראל – רשות מקרקעי ישראל מציעה קרקעות למכירה באופן רציף. רובן אמנם לא אטרקטיביות במיוחד, אך אם תעקבו היטב אחרי המכרזים השונים, לבטח תוכלו לזהות קרקע שיכולה להתאים לכם.

רכישת קרקע מבעלות פרטית קרקע חקלאית להשקעה – האופציה השנייה היא לרכוש קרקע מבעלים פרטיים, ואת הקרקעות האלה תוכלו למצוא בשלטי רחוב, בלוחות מודעות בעיתונים ובאינטרנט ואפילו באמצעות פנייה יזומה שלכם לבעלי קרקעות. הסתייעות במתווך יכולה לעזור לכם מאוד באיתור בעלי קרקעות פרטיות.

בחינת הקרקע ומעמדה

כעת, עליכם לבחון את ההתאמה של הקרקע למטרות שאותן אתם רוצים להשיג באמצעותה. האם הקרקע מתאימה לכם מבחינת המיקום, מבחינת האור, הקירבה לישוב עירוני, קירבה לעורקי תחבורה ראשיים וכדומה. כמו כן, עליכם לבחון את הקרקעות הסמוכות ואת מעמדן, על מנת להבין האם קיים סיכוי שבתוך מספר שנים יוקם לכם מול ביתכם גורד שחקים שיסתיר לכם את כל הנוף עליו חלמתם.

בהמשך לכך, עליכם לבחון את מעמדה המשפטי של הקרקע, ולשם כך יהיה עליכם להוציא את נסח הטאבו של הקרקע. בנסח זה מפורטים הייעודים המותרים לשימוש בקרקע, השטח שעליו קיים היתר בנייה מתוך סך שטח הקרקע והאם קיים בכלל היתר בנייה, וכן תוכלו לבחון עיקולים, שעבודים או משכון הקיים על הקרקע. שלב זה הוא קריטי, מכיוון שייתכן ולא תוכלו לשנות את ייעוד הקרקע או את ההיתר שניתן לה, וייתכן שזה לא מתאים למטרות שלכם באותה הקרקע.

גם בשלב הזה, יהיה זה נכון מבחינתכם להיעזר בגורם מקצועי, שיודע לבחון את הדברים בעין מקצועית, מכיר את המלכודות הקטנות שאפשר ליפול בהן ואת הטכניקות שבאמצעותן אפשר להימנע מאותן מלכודות. אחרי שעברתם את השלב של רכישת קרקע, כעת מגיע השלב לבנות את המבנה עליו אתם חולמים, וגם בשלב זה, גורם מקצועי מלווה יכול לסייע לכם מאוד בכל ההתנהלות..

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

המרכז לקרקעות ומגרשים

תמצאו כאן את מיטב אפיקי ההשקעה בתחום הקרקעות והמגרשים, שטחים מסוגים שונים באזורי הביקוש המובילים. תוכלו לעיין במגוון רחב של נתונים, מדריכים ומאמרים חדשותיים למשקיעים ולרוכשים. המידע מתעדכן באופן שוטף, מוצג בשקיפות מלאה ובצורה נוחה ויסייע לכם לאתר את הנכס המתאים ביותר עבורכם.

תוכן עניינים