קניית קרקע חקלאית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרבנ צרו איתנו קשר כבר היום

רגע לפני שאתם מחליטים להשקיע בקניית קרקע חקלאית חשוב שתבדקו טוב טוב  ממי אתם רוכשים את הקרקע,באיזה קרקע מדובר, והאם היא מיועדת להפשרה או לא. רגע לפני שאתם מבצעים קניית קרקע חקלאית, חשוב שתבררו את כל המידע שאתם צריכים על מנת לרכש קרקע עם פוטנציאל גדול להשבחה מאשר סתם קרקע ללא פוטנציאל.

מהי קרקע חקלאית?

קרקע חקלאית היא קרקע היא קרקע אשר איתה ניתן להגיע להכנסה נוספת כל חודש. מדובר על חלקת אדמה אשר אינה מאושרת לבנייה וריקה ומניבה תשואה והשקעה לרוכש הקרקע. בטרם קניית קרקע חקלאית חשוב לשים לב באיזה סוג קרקע מדובר, קרקע להפשרה או לא להפשרה. במידה ומדובר על קרקע להפשרה יש צורך בתוכנית חדשה. קרקעות אלה עשויות להיות חקלאיות או נוף כפרי פתוח או אזור עתודה לתכנון עתידי. מדובר על קרקעות שהשקעה בהן היא עם פוטנציאל רב, והן עשויות להניב תשואה גבוהה לבעל הקרקע. במידה ומדובר על קרקע ללא הפשרה, אין פוטנציאל לתשואה מהנכס והקרקע נשארת ללא כל ניצול.

מה חשוב לבדוק בעת קניית קרקע חקלאית?

קניית קרקע חקלאיתרגע לפני שאתם מחליטים על קניית ,אדמה חקלאית למכירה חשוב שתשימו לב לדברים הבאים:

  • בדיקת הנכס לעומק- חשוב לבדוק האם הנכס מיועד להפשרה או לא? האם יש לו פוטנציאל תשואה גבוה או לא? מהם תכוניות הפיתוח העירוני של הקרקע המאושרת ע"י הועדה המקומית והאם יש אישור של הוועדה המקומית.
  • האם יש גורמים שעלולים למנוע הפשרה- האם יש גורמים שימנעו מכם להפשיר את הקרקע. זה יכול להיות סמיכות לבסיס צבאי, תוואי של כביש, תוואי של נחל ועוד. חשוב שהנכס שאתם רוכשים יהיה מרחב ביטחון בין מפעלים ושימושים מסוימים לבין אזורי המגורים.

האם הקרקע בבעלות פרטית או מינהל מקרקעי ישראל-

אם הקרקע שאתם אמורים לרכוש היא בבעלות המדינה, ייתכנו סעיפים שונים בחוזה החכירה עם מינהל מקרקעי ישראל אשר יקבעו שאם שינוי הייעוד תחזור הקרקע לבעלות המדינה. במקרים מסוימים, המינהל יאפשר לחוכר ליהנות משינוי הייעוד אך בתמורה לתשלום דמי חכירה בשווי מלא של הקרקע לאחר שינוי הייעוד, לכן חשוב לבדוק זאת על מנת שלא יהיו הפתעות שונות שלא תדעו עליהם. במקרים שהקרקע מופשרת לבנייה, החוכר לא זה שייהנה מההשבחה אלא המדינה, לכן חשוב מאוד לבדוק זאת בטרם יהיו לכם הפתעות.

  • הוצאות שונות- חשוב שתדעו שרוכש הקרקע חייב בהוצאות שונות כגון: מס שבח במכירה, היטלי השבחה ופיתוח, תשלומים למינהל, תשלום ליועצים ומומחים ועוד, לכן יש לקחת זאת בחשבון שרוכשים קרקע חקלאית,לכן כדאי לשמור כסף להוצאות אלה.
  • השקעה לטווח בינוני ארוך- אם אתם מעוניינים בקניית קרקע חקלאית לשם בניית בית תוך כמה שנים, יש סיכוי גבוהה שהדבר לא יתממש בפועל. אם אתם מתכננים רכישה קרקע חקלאית ע"י הלוואה, קחו בחשבון שעד להפשרת הקרקע ולמימושה אין שום תשואה להשקעה ולא יהיה לכם מקור הכנסה להחזר ההלוואה שלקחתם.

קניית קרקע

קניית קרקע לבנייה עצמית היא משימה לא פשוטה, הן בהיבט של מציאת קרקע מתאימה במחיר המתאים והן בהיבט של ביצוע שלבי התכנון והבנייה בפועל. כידוע, מדינת ישראל אינה עשירה בקרקעות, והקרקעות המעטות שישנן נשמרות באדיקות על ידי רשות מקרקעי ישראל, שלא משחררת קרקעות רבות למכירה בשוק החופשי. המשמעות היא שבתהליך של קניית קרקע, מתחיל האתגר כבר באיתור קרקע פוטנציאלית שיכולה להתאים לכם. ובכל מקרה, הגדרתם לעצמכם שאתם רוצים לקנות קרקע, ולכן אתם יכולים לעשות זאת בשתי דרכים מרכזיות: השתתפות במכרזי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל ורכישת קרקע בבעלות פרטית, אותה תוכלו למצוא בפרסומים שונים בעיתונות ובאינטרנט, ואפילו בפנייה יזומה שלכם אל בעל הקרקע. מתווך נדל"ן יכול לסייע לכם בהיבט זה, במציאת בעלי קרקעות פוטנציאליים.

שיקולים מרכזיים שעליכם לקחת לפני קניית קרקע

רכישת הקרקע הוא רק השלב הראשון בתהליך של בנייה עצמית על גבי הקרקע, ולפני שתוכלו לעלות עליה, יהיה עליכם להעביר את אותה הקרקע תהליך של רישוי ורישום בטאבו. בהתאם לכך, כאשר אתם רוכשים קרקע, מומלץ לבחון את מעמד הרישום שלה בטאבו, ולבחון האם יש לקרקע היתרי בנייה מתאימים למטרות הבנייה שלכם. במידה ולא, אתם רוצים לבחון את העניין עוד לפני שאתם מתחייבים לעסקה, שכן ייתכן שישנה סיבה שבגינה הקרקע אינה זוכה להיתר המבוקש, וייתכן שגם אתם לא תוכלו להשיג את אותו היתר. רק לאחר שהשגתם אישור עקרוני לקבלת ההיתר תוכלו להמשיך בעסקה. כמו כן, חשוב לבדוק את נסח הטאבו של הקרקע, ולבחון מי הם הבעלים הרשומים, האם חלים עיקולים או שעבודים על הקרקע, ומהו היקף הקרקע שבו מותרת בנייה.

אפשר להתחיל לבנות

קניית קרקעבהנחה שאת השלב של קניית קרקע השלמתם בהצלחה, כעת עליכם להתחיל את שלב התכנון והבנייה בפועל. בהיבט זה, השלב היותר חשוב מבחינתכם הוא שלב התכנון, ולאחריו שלב הפיקוח. בשלב ראשון אתם רוצים להבין מה אתם הולכים לעשות עם הקרקע, כיצד אתם הולכים להתחבר לתשתיות מסביב, כיצד אתם ממקמים את המבנה במרחב הקרקע וכדומה. את השלב הזה אתם רוצים לעבור בליווי אדריכל מקצועי, שזה בדיוק מה שהוא הוכשר לעשות.

בהמשך הדרך, יהיה עליכם לגבש את צוות הבנייה, מנהל עבודה, קבלן מבצע וקבלני משנה למשימות היקפיות. בשלב הזה, חשוב מאוד שתהיה לכם פונקציה של פיקוח על תהליך הבנייה, פונקציה שבוחנת את תהליך התקדמות הבנייה, עמידה בלוחות הזמנים ועמידה בתכנית הבנייה שגובשה על ידי האדריכל קרקעות למכירה.

כיצד תוכלו להבטיח שרכשתם את הקרקע במחיר טוב?

התהליך של קניית קרקע הוא תהליך המתקיים במסגרת השוק החופשי, ולכן לא תוכלו ליהנות מכל ערובה לכך שהמחיר ששילמתם הוא מחיר טוב, אלא אם תעשו עבודה מקיפה לבחינת ההצעות הזמינות בשוק ובחירת ההצעה הטובה והמתאימה ביותר עבורכם. מחירה של קרקע לבנייה יכול להשתנות מעסקה לעסקה, בהתאם למחיר אותו רוצה לקבל בעלי הקרקע מחד, ובהתאם למוכנות של הרוכש הפוטנציאלי לשלם את אותו מחיר. יחד עם זאת, כאשר משקללים כמות מספיק גדולה של עסקאות, מתקבל טווח מחירים לגיטימי, שכל מחיר בתוכו הוא מחיר טוב, ובתוכו תוכלו לבחור את הקרקע המתאימה לכם ביותר מבחינת מיקום, גודל וכדומה.

בכל מקרה, כל הנושא של קניית קרקע ובנייה עצמית הוא נושא שמחייב מעורבות של גורמים מקצועיים, הן בשלב התכנון, הן בשלב הבנייה והן בשלב של קניית הקרקע. ישנם שורה של גופים מקצועיים שיוכלו לספק לכם חבילה של שירותים המיועדים להבטיח שתעשו את העסקה הטובה ביותר, וגם תשלימו את הבנייה בהצלחה ובמהירות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב צרו איתנו קשר כבר היום

המרכז לקרקעות ומגרשים

תמצאו כאן את מיטב אפיקי ההשקעה בתחום הקרקעות והמגרשים, שטחים מסוגים שונים באזורי הביקוש המובילים. תוכלו לעיין במגוון רחב של נתונים, מדריכים ומאמרים חדשותיים למשקיעים ולרוכשים. המידע מתעדכן באופן שוטף, מוצג בשקיפות מלאה ובצורה נוחה ויסייע לכם לאתר את הנכס המתאים ביותר עבורכם.

תוכן עניינים