מחסנים לוגיסטיים או מרכזים לוגיסטיים – מה ההבדל?

העולם המודרני והאתגרים שעומדים בפנינו, יצרו גם מהפכה של ממש בעולם האחסון וההפצה. אם בעבר מחסן היה משמש אותנו לאחסון פשוט ולא מתוחכם – היום, לצד התפתחות של חברות רבות הזקוקות לשירותי אחסון ורשתות שיווק – המחסנים הפכו למשוכללים הרבה יותר, והם יודעים להציע לנו מגוון של פעולות כמעט אוטומטיות של שרשרת אספקה מ-א' ועד ת'. מחסנים לוגיסטיים מול מרכזים לוגיסטיים – מהו ההבדל, ולאיזה שירות אתם זקוקים?

נתחיל מבראשית – מהו מחסן?

בזמנים קדומים, המטרה העיקרית של המחסן היתה לאחסן סחורה עבור בית העסק – לרוב, לכל בית עסק גדול היה מחסן משלו, והמחסנאים היו בתחתית שרשרת האספקה – מאפסנים ציוד שמגיע אליהם ומוציאים אותו כשצריך, ולא יותר מזה. קליטת סחורה והוצאת סחורה נעשו באופן ידני וכך גם הרישומים עם כל תנועה שנעשתה. אלא שככל שהמשק התפתח והדרישות של הצרכן הסופי עלו, כך התפתחו גם המחסנים והפכו להיות משמעותיים במיוחד להצלחה העסקית, ולהיות מחסנאי מצריך הכשרה ותכונות אופי מתאימות.

מהו מחסן לוגיסטי?

את המושג מחסן לוגיסטי אנחנו מכירים בעיקר מהצבא, וזה באמת היה מקור ההתפתחות שלו – מהמערכת הצבאית לאזרחית. המחסן הלוגיסטי הוא מתוחכם הרבה יותר, וכולל מערכות אחסון מתקדמות, אוטומציה, מערכות לניהול מלאי ואיתור פריטים במהירות על פי ברקוד ועוד. במחסנים לוגיסטיים עובדים מחסנאים מוסמכים שעברו הכשרה להפעלת המערכות הממוחשבות וזוהי גם דרישת סף לעבודה כמחסנאי. ניתן לומר כי המחסנים הלוגיסטיים משרתים את עובדי הארגון בדיוק כמו המחסנים המסורתיים, אך במקרה זה הם מתוחכמים יותר ומקלים על העבודה. דוגמה למחסן לוגיסטי – מחסני חברת 'אסם' – מוצרי החברה נמצאים במחסן ראשי ומשם מועברים על ידי עובדי החברה לסניפי המכירה השונים.

מרכז לוגיסטי

אם מחסן לוגיסטי הוא מחסן גדול ומתוחכם, אז מרכז לוגיסטי, או בקיצור מרלו"ג – הוא שינוי של ממש בתפיסת החשיבה. בניגוד למחסן לוגיסטי שעובד אל מול הארגון, מרכז לוגיסטי עובד ישירות מול הלקוח – במקום לאפסן את הסחורה בתוך האנגר גדול, מתקדם ככל שיהיה, ולהעביר אותה בחזרה לארגון – המרכזים הלוגיסטיים המודרניים עובדים ישירות מול הלקוחות במטרה לקצר זמני אספקה, להוזיל עלויות שילוח וטווחי נסיעות ולהעניק שירות לקוחות טוב יותר. אם כן, ניתן לראות שמרכזים לוגיסטיים ממוקמים לרוב במרכזי ערים או לכל היותר באזורי תעשייה, אך לא בשוליים ולא במקומות אליהם נדרשת נסיעה ארוכה. הסמכויות הנוספות שיש למרכזים הלוגיסטיים נוגעות גם ליכולת להנפיק חשבוניות מס.

מחסן – מאחסן, מרכז לוגיסטי – מפיץ-על

ניתן לסכם ולומר שההבדל העיקרי בין מחסן לוגיסטי למרכז לוגיסטי הוא שמחסן משרת את עובדי הארגון והינו חלק משרשרת האספקה, בעוד מרכז לוגיסטי ניצב בחזית האספקה של הארגון והעסק והוא נחשב למפיץ – הוא מקבל אליו את הסחורה מהיצרן ומשם משווק אותה ללקוחות הארגון או לחלופין, מאפשר ללקוחות הארגון להגיע אליו. דוגמה למרכז לוגיסטי – מחסני אמזון, המקבלים אליהם את הסחורה של המוכרים באתר, מאחסנים אותה אצלם וכשנכנסת הזמנה – מבצעים את המשימה החל מאריזה והדבקת ברקוד ועד לשילוח לבית הלקוח או לנקודת איסוף. הבחירה בין מחסן לוגיסטי למרכז לוגיסטי אינה תלויה רק בגודל העסק ובהיקף הפעילות שלו אלא גם בנוחות, שכן כיום גם עסק קטן המשווק מוצר מסוים, יכול להסתייע במרכז לוגיסטי שמבצע עבורו את הקליטה, האחסון, האריזה והשליחה לבית הלקוח.

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!