מה הנזק שיכולים לגרום מכרסמים בבית פרטי

היחס של בני האדם למכרסמים מורכב: מצד אחד אנחנו מציירים אותם כחמודים – מיקי ומיני מאוס, למשל, שימחו דורות רבים של ילדים, וכך גם רמי, החולדה שכיכבה בסרט 'רטטוי'. מצד שני, כשאנחנו נתקלים בעכבר או חולדה בבית התגובה האינסטינקטיבית היא כמעט תמיד רתיעה ולפעמים אפילו פחד. החשש מפני נוכחות מכרסמים בבית מובן, מפני שהם עלולים לגרום לנזקים שונים – ופירוט מלא על כך, ועל אופן התגובה הנכון, תמצאו כאן בעמוד.

זיהום מזון

עכברים וגם חולדות עלולים להגיע לבית פרטי בכל מקום בארץ. הסיבה לבואם של המכרסמים למקומות שבהם חיים בני אדם, למרות החשש שלהם מאיתנו, הוא שפע המזון הנגיש עבורם. אין כמעט בית שאין בו מאכלים שנשארים על השיש במטבח, אריזות מזון שהעכברים יכולים להגיע אליהן בקלות יחסית ובאופן כללי שלל אפשרויות קולינריות.

מכרסמים עלולים לשאת איתם חיידקים שונים (פירוט בהמשך העמוד). בהתאם, אם עכבר נוגס בפריט מזון כלשהו או משתמש באריזה כזו או אחרת, אי אפשר להשתמש בהם מחשש לזיהום – והתוצאה היא גם נזק כספי וגם עוגמת נפש.

נשיכות

עכבר לא ינשכו כמעט אף פעם בני אדם, אבל לעומתם חולדות עלולות כן לנסות לעשות זאת. אמנם חולדה תתקוף רק מתוך רצון להגן על עצמה, כלומר תנסה לנשוך אדם, כלב או חתול רק כשהיא מרגישה מאוימת – אבל מאחר שאף פעם אי אפשר לדעת בוודאות מתי חולדה תחוש סכנה, לא כדאי להסתכן, ורצוי להזמין שירות הדברת מכרסמים.

מחלות

עכברים עלולים כאמור להעביר חיידקים לבני אדם – גם דרך המזון שהם אוכלים בבתים שלנו וגם דרך שתן וגללים. מחלה אחת שעלולה להתפתח כתוצאה מחשיפה לעכבר היא סלמונלה – מחלה שעלולה להופיע גם אחרי אכילת ביצים ועוף. התסמינים העיקריים של מחלה זו הם שלשולים קשים, בחילות והקאות, ועוד סימפטום אפשרי הוא חום גבוה. בדרך כלל המחלה נמשכת מספר ימים (עד 10) וחשוב להקפיד על שתיית נוזלים מרובה כדי לא להתייבש.

עוד מחלות שמועברות ע"י מכרסמים הן הנטאוירוס – מחלה נגיפית לא קלה; טיפוס מוריני – מחלה שמועברת ע"י חולדות וגורמת לחום גבוה, כאבי ראש ושרירים, סחרחורות, צמרמורות, דלקות באף ובגרון ולאחר מספר ימים גם כתמים בהירים על העור; ועכברת – מחלה שמבקרים חמורים גורמת גם לדימום מהריאות, דלקת קרום המוח ואי ספיקה של הכליות.

נזק לרכוש

עכברים חייבים לחדד את השיניים שלהם כל הזמן. כתוצאה מהצורך הזה הם נוהגים לכרסם כמעט כל דבר שהם נתקלים בו – צינורות, כבלים חשמליים ועוד ועוד. עכבר שמסתובב בגינה עלול להזיק לצינורות ההשקייה, עכבר בבית עלול לפגוע במכשירים חשמליים וכשלוקחים בחשבון את הצורך של עכברים במקום מחסה – למשל תעלות המזגן או עליית הגג – התוצאה עלולה להיות חבלה בתשתיות בלי שבכלל אפשר יהיה לדעת על כך, עד שכבר יהיה מאוחר מדי. זוהי כמובן עוד סיבה טובה לכך שנדרשת הדברה נגד עכברים בבית.

איך לזהות נוכחות של מכרסמים?

רצוי כמובן לבצע הדברת עכברים או חולדות עוד לפני שהמכרסמים גורמים נזק כזה או אחר. בהתאם חשוב לדעת לזהות את סימני ההיכר שלהם, להיות ערניים ולהגיב באופן מידי לכל סימן כזה.

סימן אחד הוא גללים. הגללים של העכבר קטנים מאוד, בערך בגודל של גרגר אורז, ומתאפיינים בצבע כהה. גם הגללים של החולדות כהים, ומעט גדולים יותר – בערך בגודל של חרצני זיתים. הגללים עלולים כאמור להכיל חיידקים ולכן חשוב מאוד להיזהר ממגע איתם. סימן שני הוא סימני שיניים – על מזונות שונים, כבלים חשמליים וכו'. סימן שלישי הוא נתיב שומני לאורך קירות ובמסלולי התנועה של העכברים, וגם רעשים של צעדים קטנים בלילה מעידים קרוב לוודאי על נוכחות של עכברים.

איך מתבצעת ההדברה של המכרסמים?

השיטה האפקטיבית ביותר לבצע הדברת חולדות בבית ובגינה וגם הדברת עכברים בפנים ובחוץ היא מלכודות. עוד אופציה היא תיבות האכלה שבנויות כך שרק המכרסמים יוכלו להיכנס פנימה ולאכול מהמזון שמכיל גם רעל. החיסרון העיקרי של ההרעלה הוא שאין דרך לדעת בוודאות איפה העכבר או החולדה ימותו, כך שעלול להיות פגר במקום נסתר מהעין – תרחיש שכמובן אינו אפשרי כשמשתמשים במלכודות. לוכד מיומן ידע להציב את המלכודות במיקומים כאלה שהמכרסמים ייתפסו תוך זמן קצר.

המאמר באדיבות חברת הלוכד – החברה היחידה שמתחייבת ללכידת העכבר

לעמוד הפייסבוק של חברת הלוכד

לערוץ היוטיוב של הלוכד

לפרטים נוספים השאירו פרטים

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

פרויקטים חמים נוספים

השאירו פרטים ומומחה נדלן יחזור אליכם עם הצעות משתלמות!